Werknemerstevredenheid is enorm belangrijk. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij grote bedrijven die “Happiness Officers” aanstellen. Is dit gewoon hip doen voor LinkedIn, of zit er meer achter?
Het aantrekken en behouden van talent heeft enorm veel te maken met hoe gemotiveerd en tevreden je medewerkers zijn. Een van de manieren om dat te doen, is door continu nieuwe kennis aan te bieden. En met e-learning is dat gemakkelijker dan ooit.
Tevreden werknemers maken het verschil
Werknemerstevredenheid is in alle bedrijven belangrijk. Wanneer er veel energie in de ontwikkeling van medewerkers en resources zit, zijn ze meer waard. Belangrijk dus om de medewerkers tevreden te houden.
Een tevreden medewerker is stukken productiever, vertelt anderen met trots over zijn werk en is minder geneigd in te gaan op aanbiedingen van andere bedrijven.
Wij geven we je een aantal praktische tips en inzichten over de invloed van e-learning op werknemerstevredenheid.
Onderdelen van werknemerstevredenheid
De tevredenheid van een werknemer bestaat niet uit één enkele factor. Je hebt meer nodig dan zitzakken en pingpongtafels.
Er zijn verschillende factoren die er samen voor zorgen dat iemand wel óf niet tevreden is:
- De functie, taken en kansen die de medewerker heeft;
- De mate waarin de medewerker autonoom kan werken;
- Hoe tevreden een medewerker is met zijn eigen kunnen.
Tevredenheid met functie en kansen
Het hebben van een hoog salaris en goede arbeidsvoorwaarden is lang niet meer het belangrijkste voor medewerkers. Ondertussen zijn het hebben van flexibiliteit en het inrichten van een goede leef-werkbalans stukken belangrijker. Het is ook van belang dat de juiste persoon op de juiste plek zit. Zo wil je mensen met ambitie op plekken hebben waar ze kunnen doorgroeien en wil je iedereen op een plek zetten waar ze tevreden zijn met de functie die ze hebben, taken die ze uitvoeren en kansen die er liggen. Voor iemand die weinig of geen ambitie heeft om door te groeien, heeft het weinig nut om op een plek te zitten waar doorgroeien noodzakelijk is.
Tevredenheid met mate van autonomie
Sommige mensen zijn individualistischer dan anderen. Er is een kans dat ze liever zo weinig mogelijk met leidinggevenden te maken hebben. Deze drang om zelf keuzes te maken en dingen te doen, wordt ook wel autonomie genoemd. Dit is voor velen, zeker wanneer ze overtuigd zijn van hun kunnen en kennis, een belangrijke en doorslaggevende factor. Daar tegenover staan de mensen die meer behoefte hebben aan structuur en begeleiding, dus ook hier is een goede balans in nodig. Sommige mensen rapporteren liever elke stap, anderen liever het eindresultaat. Geef de mensen die autonoom willen opereren daarom meer vrijheid (voor zover dat mogelijk en logisch is) en verhoog zo de werknemerstevredenheid.
Tevredenheid met zichzelf
Het geluk van iemand, en dus de tevredenheid, op het werk is vooral afhankelijk van hoe die persoon zich voelt. Wanneer iemand niet in staat is iets te doen, zoals het uitvoeren van een opdracht, kan dat van grote invloed zijn op de motivatie. Geef mensen dus de kans om tevredenheid met zichzelf te verhogen. Het vermogen hebben om alles te leren wat ze maar willen, is de eerste stap in die richting. Hiermee kunnen medewerkers zich tevreden voelen over zichzelf en over hun vermogen om te leren. Daarmee kunnen mensen in hun functie groeien (juiste functie/taken) en kunnen ze zelf bepalen wat ze leren (autonomie). Aan de slag dus!
De juiste vaardigheden aanleren
Om effectief te kunnen leren is intrinsieke motivatie nodig. Dit betekent dat de medewerker uit zichzelf wilt leren. Het is dus essentieel dat het gaat om onderwerpen die de werknemer belangrijk vindt. Het aanbieden van een gezonde balans aan nuttige (voor het bedrijf) en leuke (voor de medewerker) kennis is belangrijk. Boost de werknemerstevredenheid door ze (online) cursussen, opleidingen of trainingen aan te bieden en geef medewerkers de kans persoonlijke skills te ontwikkelen.
Nuttige vaardigheden (voor het bedrijf)
Het succes van je bedrijf hangt af van de skills van je medewerkers. Als je het bedrijf wil laten groeien, dan is het belangrijk dat de juiste skills worden aangeleerd. Zo kunnen goed getrainde mensen efficiënter werken, doordat ze meer kennis of ervaring hebben. Mocht het een doel zijn, dan kan je medewerkers zelfs opleiden om meerdere soorten taken uit te voeren. Hiervoor moet je natuurlijk wel de juiste kennis aan kunnen bieden. Hoge kwaliteit van de cursussen en trainingen is dan vereist.
Leuke skills (voor de medewerker)
Medewerkers zijn bereid veel voor je te doen, maar dan moet je ook bereid zijn veel voor hen te doen. Door naast de praktische, zakelijke skills ook leuke en uitdagende cursussen aan te bieden, geef je ze de kans om op persoonlijk gebied te ontwikkelen. Vooral op het gebied van motivatie en tevredenheid is dit waar je als bedrijf kan winnen. Wil je dat getalenteerde medewerkers blijven? Hou ze dan gelukkig.
Een passende leeromgeving
Op training gaan, wordt steeds meer achterhaald. Het besteden van uren aan het reizen naar een locatie is onnodig en vooral frustrerend. In die tijd doe je letterlijk niks en dat staat de doelgerichte en efficiënte werknemers tegen. Geef ze daarom de kans om waar en wanneer dan ook te leren. In de trein naar huis, ‘s avonds op de bank of in een internetcafé. Leren is allang het leren van vroeger niet meer. Ga dus met je tijd mee en zorg ervoor dat medewerkers zo flexibel mogelijk kunnen leren. Hier is een eigen bedrijfsacademie ideaal voor.