Netflix uit, webinar aan. Bij wijze van spreken dan. Webinars zijn ontzettend populair geworden de laatste jaren (goh, waarom ook alweer?!) en ze worden steeds beter.
Maar niet alleen voor de kijkers zijn webinars steeds leerzamer en waardevoller: ook voor ondernemers. Grote bedrijven, eenpitters, coaches, startups: iedereen geeft tegenwoordig webinars. Omdat ze kennis willen delen, ja. Maar ook omdat het geweldige marketing is.
En ja, ook jij als instructeur kunt profiteren van die voordelen van webinars hosten. Zonder dat je daar flinke investeringen in software voor hoeft te doen. In dit artikel duiken we in de kunst van het hosten van webinars – want eigenlijk is dat niet zo moeilijk. We geven je tips en uiteraard, zoals de titel verklapt, laten we je zien met welke tools je gratis webinars host.
De voordelen van een webinar hosten voor je marketing
Zie webinars als de blogs van de toekomst, maar dan met nog meer voordelen.
Misschien heb je het gevoel dat je de inhoud en expertise van je cursus gratis weggeeft, maar webinars zijn juist een geweldige manier om je verkoop op de lange termijn te stimuleren. Het is top voor je branding, en de content die je eruit krijgt (plus de leads) kun je op de langere termijn blijven gebruiken.
Zie je webinar als een soort trailer die je je kijkers cadeau doet. Als je naar de bioscoop gaat,check je ook altijd even de trailer om te zien of het de moeite waard is. Mensen willen dat ook voor je cursus!
Je laat zien dat je de expertise hebt die mensen verwachten en je kunt een beetje van je persoonlijkheid laten zien voordat mensen je cursus kopen.
Gratis en makkelijk zelf webinar organiseren
Je hoeft niet super technisch te zijn of dure software aan te schaffen om een webinar te hosten. Je hebt niet veel meer nodig dan alleen je laptop, of zelfs je telefoon, en gebruik je apps die je waarschijnlijk al gebruikt.
Laten we beginnen bij de basis: hoe komt je webinar tot stand?
1. Kies een relevant en specifiek onderwerp
Zomaar een webinar organiseren heeft geen zin. Alles staat en valt met je onderwerp en content. Hier zijn onze tips:
- Niche! Het is belangrijk om focus te houden en een specifiek onderwerp te kiezen. Hou het niet te algemeen. Dit gaat je helpen het juiste publiek aan te trekken. Ook wordt het zo makkelijker om echt waarde toe te voegen, bijvoorbeeld door voorbeelden aan te halen.
- Personalisatie: Geef een webinar over een onderwerp dat aansluit bij waar je doelgroep mee strugglet. Als je moeite hebt om een onderwerp te bedenken, laat je publiek dan beslissen! Je kunt polls uitzetten of vragen stellen in je community om erachter te komen wat je doelgroep graag zou willen horen. Zo doe je gelijk wat promotie.
- Interactie: Ja, het is een webinar, maar dat betekent niet dat het een pure monoloog hoeft te zijn.Geef je publiek de kans om vragen te stellen en houd het zo interactief – en persoonlijk.
2. Promoot je webinar
Tijd om het van de daken te schreeuwen: je kunt je webinar gaan promoten! Je kunt in Canva prachtig promotiemateriaal maken en dat delen op je socials. Promoot je webinar ook in groepen op Facebook en LinkedIn, of misschien zelfs via MeetUp.com!
Hoe lang van tevoren moet je je webinar promoten?
Neem de tijd om je webinar onder de aandacht te brengen van je doelgroep, maar niet zo lang dat mensen al lang vergeten dat je überhaupt een webinar organiseert. Met twee weken zit je redelijk safe.
Zorg in de promotie dat het duidelijk is:
- Voor wie je webinar relevant is
- Waar je het over gaat hebben
- Hoe lang het duurt en wanneer het is
- Hoe men kan deelnemen (een makkelijke CTA!)
Je hoeft er geen lange verhalen om te bouwen: zorg ervoor dat je tot de kern komt. Vertel bijvoorbeeld alvast welke vragen je gaat beantwoorden, of welke case je gaat behandelen als voorbeeld.
3. Neem je webinar op voor marketingdoeleinden en om er van te leren
Vergeet niet om je webinar ook op te nemen. Je kunt later snippets van de video gebruiken in je marketing of je webinar delen met mensen die niet live konden deelnemen.
Ook is het slim om je webinar na een tijdje terug te kijken: wat kun je hiervan leren en de volgende keer beter doen?
4. Follow-up met deelnemers na het evenement
Zodra je webinar is afgelopen, wil je waarschijnlijk meteen je laptop dichtklappen en diep zuchten. Doe dat ook vooral, maar klap daarna die laptop weer open en stuur de deelnemers een bedankje, en laat ze weten dat als ze vragen hebben, ze altijd contact kunnen opnemen.
Je kunt ook direct om feedback vragen of vragen wat ze graag in een volgend webinar willen zien. Geef als je het hebt ook de link naar je online community, socials of nieuwsbrief.
5. Kies de juiste tools
De tools die je kiest, hangt af van hoe je je webinar wilt inrichten. We kijken in dit artikel naar gratis en gemakkelijke software – zodat je geen flinke investeringen hoeft te doen of trainingen hoeft te volgen om de software te gebruiken.
Voordat je een programma of app kiest, stel je jezelf deze vragen:
- Hoeveel mensen gaan je webinar bekijken?
- Wil je dat er interactie mogelijk is en wat voor soort?
- Wil je dat mensen het webinar kunnen delen, of is het voor een besloten groep?
- Wil je het webinar opslaan en later verspreiden? (hint: ja!)
Gratis tools voor webinars
De kans is groot dat je al werkt met tools of apps waarmee je webinars kunt organiseren, helemaal voor nop! We sommen ze hieronder voor je op.
Google Meet
In Google Meet kun je meer dan vergaderen! Je kunt met de Live Meet functie ook een webinar hosten. Je kunt makkelijk mensen uitnodigen, simpelweg met het delen van de link. Je kunt tot wel 100 mensen uitnodigen en 60 minuten live gaan.
Youtube Live
Laten we niet vergeten dat je op YouTube ook live kunt gaan! Dit is een vrij eenvoudige oplossing, en kijkers kunnen ook reacties achterlaten. Dit is een perfecte optie voor wie een laagdrempelig webinar wil organiseren.
Instagram Live
Ja, ook op Instagram kun je met een beetje creativiteit een webinar hosten. Als jouw doelgroep veel op Instagram zit, kun je het ze makkelijk maken en daar live gaan en een webinar doen.
Hou het wel kort; je doelgroep wil liever niet een uur lang hun telefoon niet kunnen gebruiken omdat ze naar jouw webinar zitten te kijken. Je kunt op Instagram ook mensen aan je live toevoegen voor meer interactie, en je kunt spelen met wat er in de reacties binnenkomt.
Airmeet
Ben je op zoek naar een tool die echt gemaakt is voor webinars, maar wil je niet de hoofdprijs betalen? Dan is de gratis versie van Airmeet een goed begin. Je kunt tot wel 50 mensen tegelijk hosten, voor 90 minuten lang. Daar komen allerlei handige snufjes bovenop voor live engagement en email reeksen.
GoBrunch
Ook GoBrunch heeft een prima gratis versie waarmee je webinars kunt hosten. Je kunt hiermee ook tot 50 mensen hosten, maar er zit geen tijdslimiet aan verbonden! Ook zitten er in het gratis membership allerlei extra tools om je webinar interactief te maken.
Wanneer is jouw eerste webinar?
Wij zitten uiteraard op de eerste rij om je aan te moedigen! Ben je op zoek naar inspiratie of wil je sparren met andere instructeurs? Check dan onze online community.