Aantrekken en behouden van talent in jouw bedrijf
Anno 2017 zit de Nederlandse economie weer in de lift. Het consumentenvertrouwen stijgt en mensen zijn geneigd meer te consumeren. Bij bedrijven wordt er meer ingezet op groei en de werkloosheid daalt. Het gevolg is dat er een steeds krappere arbeidsmarkt ontstaat en bedrijven moeten concurreren voor de beste mensen.
Het wordt voor bedrijven steeds lastiger om talent aan te trekken en te behouden. In dit artikel geven we je een aantal tips hoe je aantrekkelijk blijft als werkgever.
1. Weet waarom jouw werknemers vertrekken
Om te weten waar je steken laat vallen is het belangrijk om feedback te verzamelen van jouw werknemers. Met name werknemers die jouw organisatie verlaten kunnen waardevolle informatie verschaffen. Door te peilen waarom ze jouw organisatie verlaten kun je jouw HR-processen aanpassen en zorgen voor betere retentie. Daarnaast kun je leren van de beweegredenen om naar een ander bedrijf te gaan. Weten waar je tekort schiet is de eerste stap. Om een verbetering te bewerkstelligen is het cruciaal dat de feedback goed geïmplementeerd wordt.
2. Zorg voor een mentor en begeleiding
Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat startende werknemers erg gebaat zijn bij mentor mogelijkheden. Maar liefst 60 procent van de Millennials die in organisaties een mentor hebben toegewezen geven aan dat dit positief bijdraagt aan hun ervaring en ontwikkeling binnen het bedrijf. Daarnaast blijkt dat Millennials met een mentor twee keer zo vaak (in verhouding met millennials zonder mentor) er voor kiezen om langer dan vijf jaar bij dezelfde organisatie te blijven.
Kortom, het onderzoek van Deloitte geeft aan dat het begeleiden van werknemers positief bijdraagt aan de productiviteit en loyaliteit van werknemers. Goede begeleiding kan er dus voor zorgen dat talentvolle werknemers in jouw organisatie blijven.
3. Maak leren & groeien onderdeel van jouw arbeids voorwaarden
Uit onderzoek van Price Waterhouse Coopers naar secundaire arbeidsvoorwaarden is gebleken dat de nieuwe generatie (de Millennials) leer mogelijkheden met stip op één zet. Millennials hechten daarmee dus meer waarde aan het groeien en leren als persoon dan aan bijvoorbeeld financiële bonussen of flexibiliteit. De nieuwe generatie werknemers geeft hierbij aan graag zelf invloed te hebben op wat ze willen leren. Daarnaast willen ze leren op een vergelijkbare manier zoals ze video’s kijken op Netflix, muziek luisteren op Spotify of producten kopen op Bol.com.
Eigen academy
Je kunt ervoor kiezen om een eigen (online) academy op te de zetten waar jouw werknemers terecht kunnen om zichzelf te ontwikkelen. Om dit in house te realiseren heb je tijd en geld nodig. Je kan er ook voor kiezen om een extern leerplatform te gebruiken. Op deze manier kun je direct jouw werknemers een goede leerervaring bieden zonder hiervoor grote investeringen te doen. Je hoeft zelf geen trainingen meer te ontwikkelen en kunt een grote diversiteit aan ontwikkel mogelijkheden aanbieden.
Alles online
Wij kunnen je met Soofos Zakelijk hier perfect bij ondersteunen. Soofos Zakelijk is ons zakelijke online leer platform waar jouw werknemers onbeperkte toegang krijgen tot onze beste cursussen. Alle cursussen zijn online en bestaan uit opdrachten, teksten en video’s. Werknemers kunnen zelf kiezen wat, waar en wanneer ze leren. Wij leveren de content aan, beheren het platform en zorgen voor een constante aanwas van nieuwe cursussen en trainingen.
Conclusie
Er zijn meerdere manieren waarop je jouw bedrijf aantrekkelijker kan maken voor het aantrekken en behouden van talentvolle werknemers. Uit verschillende onderzoeken (PWC & Deloitte) is gebleken dat de nieuwe generatie werknemers leermogelijkheden belangrijk vindt. Wij kunnen jouw organisatie hier met Soofos Zakelijk uitstekend bij helpen. Wil je meer informatie? Laat je e-mailadres achter en dan nemen we contact met je op.
Comments