In de zakenwereld hoor je vaak woorden waarvan je denkt: “serieus? Doe gewoon even lekker normaal”. Dat zijn dan termen zoals ‘hands on’  en ‘lean’. Wij gaan je vandaag proberen te overtuigen dat design thinking niet tot die misselijkmakende termen behoord. We gaan het hebben over het nut van design thinking en de toepassingen op verschillende gebieden. Zoals onze designer altijd zegt: “let’s go!”

 

Wat is design thinking?

Design thinking is een methode waarmee je problemen of vraagstukken kan oplossen. Deze methode heeft veel weg van de manier waarop designers (van producten of grafische ontwerpen) omgaan met de wensen en behoeften van de klant. Deze methode zorgt er namelijk voor dat je een op-maat-gemaakt oplossing krijgt die het probleem perfect oplost. Denk dus niet bij jezelf: “waarom zou ik dit doen?” Maar denk: “wanneer kan ik beginnen?”

 

Hoe kan je dit gebruiken om te innoveren?

Het gebruiken van deze methode om een oplossing voor een klant te creëren is een logische, maar je kan deze methode ook gebruiken om toekomstige problemen uit de weg te gaan of om te innoveren. Als je deze methode wilt gebruiken om te innoveren, dan kan is het daarbij belangrijk dat je er met een team er goed te tijd voor neemt. De nadruk in de creatieve sessies ligt voornamelijk op het opgooien van zoveel mogelijk ideeën, maar daarover later meer. Design thinking kan helpen bij innoveren, omdat er op nieuwe, verruimende manieren gekeken wordt naar het probleem en de nieuwe mogelijkheden die kunnen ontstaan voor iedere betrokkene.

 

Design thinking binnen de educatie

Ook binnen de educatie is er altijd ruimte voor groei of innovatie, dit maakt het mogelijk om design thinking toe te passen binnen de educatie. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de toename in technologieën en welke oplossing is er voor het toenemende concentratieprobleem bij jongeren? Op deze vragen is vast wel een antwoord te bedenken, maar die liggen vaak niet voor de hand. Hier komt design thinking om de hoek kijken, want misschien ligt de oplossing niet in het verbieden van de technologieën, maar het benutten ervan op een nieuwe manier.

 

Wat heb je ervoor nodig?

Aan elke oplossing, product of dienst ligt een grote hoeveelheid (denk)werk ten grondslag. Wat heb je er nou eigenlijk precies voor nodig? Ten eerste moet je met een grote hoeveelheid ideeën aankomen, de juiste tools hebben om het uit te werken en moet je enorm veel creativiteit tot je beschikking hebben.

 

Veel ideeën

Je kan een vraagstuk niet oplossen zonder, je raad het al, een oplossing. Deze techniek wordt relevant en effectief wanneer meerdere mensen met ideeën komen en deze ideeën zonder vooroordeel besproken worden. Vaak is het namelijk niet zo dat één idee de oplossing is, maar dat meerdere ideeën samengevoegd kunnen worden tot één perfecte oplossing. Daar heb je vaak meerdere inzichten voor nodig en dus is het samenstellen van een multidisciplinaire denktank ook handig.

 

De juiste tools

Het bedenken van een idee is al lastig, maar het idee uitvoeren is weer een vak apart. Daar is namelijk veel voor nodig. Je hebt niet alleen tools nodig voor tijdens het brainstormen, maar ook in de uitwerking ervan. Hoe ga je bijvoorbeeld rapporteren wat er bedacht of besloten is? Hoe ga je de ideeën uitwerken, zodat het te presenteren valt? Daar heb je tools voor nodig. Tijdens het brainstormen met de denktank, kan je gebruik maken van bijvoorbeeld mindmaps, post-its of andere visuele hulpmiddelen. Wij zijn zelf erg van de digitale tools en gebruiken hiervoor bijvoorbeeld Trello.

 

Creativiteit om toe te passen

Je zal met deze techniek vaak wat extra creativiteit nodig hebben. Dit betekent vooral dat je nieuwe inzichten moet krijgen en hierop in moet spelen. Designers doen dit automatisch. Je nieuwe ideeën kan je vervolgens doorontwikkelen of uitproberen.

 

De vijf stappen op een rijtje

Normaal gesproken is design thinking een techniek die je met vijf stappen doorloopt, dit zijn:

  1. Empathie: Indenken hoe de ontwikkeling invloed heeft op de verschillende betrokkenen.
  2. Definiëren: Definieer het probleem, de kans of het vraagstuk.
  3. Ideeën genereren: Kom met een verschillende mensen met veel verschillende ideeën.
  4. Prototype creëren:  Ga aan de slag met één of meerdere ideeën en werk deze uit.
  5. Test het prototype: Test datgene dat je gecreëerd hebt, wat dit ook mag zijn.

Zoals je kan zien is deze techniek uitermate geschikt voor het oplossen van problemen van de klant, maar deze techniek is ook uitermate geschikt voor interne ontwikkelingen en innovatietrajecten.

Ga aan de slag met Design Thinking en haal er het meeste uit!

27 november 2018

0 Reacties op "Design thinking toepassen op verschillende gebieden"

Geef een reactie op dit artikel

  © 2019 Soofos B.V.