Hoe vaak betrap jij jezelf op het feit dat dingen op de automatische piloot gaan? Misschien niet vaak, maar mocht je je hier wél van bewust zijn, dan kan je dat veranderen. Zodra taken overgaan op de automatische piloot voel je er niks meer bij. Dat is jammer, want zo worden momenten, waarvan je eerst wél van genoot, nu routine. Daarom voor jou de uitdaging om een stapje terug te nemen, zodat je weer bewust wordt van wat er gebeurt. Mindfulness gaat je daarbij helpen.

 

Mindfulness. Wat is dat eigenlijk?

Ergens volledig met je gedachten bij zijn, dat is de vrije vertaling van het woord mindfulness. Het draait vooral om het aandacht hebben voor het moment. SoChicken beschrijft het als een goede manier om te stoppen met piekeren en ga je minder stress ervaren.

 

Voordelen van mindfulness voor jou

Er zitten enkele voordelen aan het met aandacht leven in het moment. Zo heb je bijvoorbeeld meer focus voor taken die je uitvoert, waardoor je ze beter, sneller of met meer plezier kan doen. Het kan je dus productiever maken. Met mindfulness krijg je het voor elkaar om met meer aandacht naar “normale” dingen te kijken. Zo ervaar je ze meer intens, waardoor je er weer van kan genieten.

Lichamelijk levert het je ook een paar voordelen op. Zo kan je je volledige zelf er rust mee geven. Wanneer je lichaam ontspant, kan het uitrusten of waar nodig herstellen.

 

Oefeningen waarmee je meteen aan de slag kan

Bodyscan

Een goede manier om jezelf bewust te maken van het moment, maar vooral over hoe je je voelt, is de bodyscan. Hiermee kom je erachter welke plekken in je lichaam stress ervaren en krijg je inzicht in je ademhaling. Hoe werkt een bodyscan? Volg deze stappen:

  1. Neem een moment om tot ontspanning te komen, zittend of staand.
  2. Begin bij het topje van je hoofd en visualiseer dat je je lichaam scant.
  3. Ervaar wat je voelt in je hoofd, nek, schouders, armen, handen, borst, buik, etc.
  4. Scan langzamerhand naar beneden. Uiteindelijk zal je ervaren welk deel van het lichaam goed en welke minder goed voelen.

 

Bewust van je omgeving

Of je nu in de trein zit, aan je bureau of thuis op de bank, je kan altijd meer bewust zijn van je omgeving. Neem even een momentje rust van wat je aan het doen bent en ontspan. Probeer dan eens je zintuigen door de ruimte te laten gaan. Kijk, hoor, ruik en voel. (Misschien is proeven niet per se nuttig!) Zo ervaar je de ruimte in een ander daglicht en kan je er opnieuw plezier uit gaan halen. Ook plaats het je in het nu, waar het uiteindelijk allemaal gebeurt.

 

Meditatie gericht op mindfulness

Veel mensen denken dat mindfulness en meditatie hetzelfde zijn, maar dat is niet helemaal het geval. Meditatie kan een bron voor mindfulness zijn. Wil je dankzij meditatie meer mindful worden, dan focus je je meditatie op de ademhaling. Wanneer je merkt dat je gedachten afdwalen, dan erken je dat en breng je je focus weer terug naar je ademhaling. Je hoeft niet te oordelen over het feit dat je gedachten afdwalen, zolang je je focus weer terugbrengt.

 

Gratis manieren om meer te leren over mindfulness

Er zijn meerdere plekken waar je kan leren over mindfulness. Er zijn veel bronnen beschikbaar, dus er is voor iedereen wat wils. Het maakt niet uit of je voorkeur uitgaat naar video, afbeeldingen of tekst.

 

Leren over mindfulness dankzij YouTube

Als je wilt leren over deze manier van bewuster worden, dan kan je op YouTube verschillende kanalen vinden die er extra informatie over geven. Ook kan je geleide meditaties vinden die je kunnen helpen om te ervaren hoe het is om te mediteren.

 

Gebruikmaken van apps op je telefoon

Overal is een app voor, dus ook voor mindfulness. Net als op YouTube heb je de kans om geleide meditaties te volgen, maar er worden ook andere soorten uitleg of methodes om meer mindful te leven in uitgelegd. Zo is Headspace een app gericht op meditaties, maar staat mindfulness ook centraal als onderwerp.

 

Hou toonaangevende blogs in de gaten

Er is altijd iemand die het beter weet, tenminste daar moet je van uitgaan. Volg daarom de betere blogs over het onderwerp mindfulness. We hebben eerder SoChicken al genoemd, maar je kan bijvoorbeeld ook Centrum voor Mindfulness volgen.

 

Andere manieren om te leren over mindfulness

Er zijn nog twee andere manieren waarop je aan de slag kan met mindfulness. Er zijn enorm veel boeken geschreven over het onderwerp. Dus er is geen gebrek aan waardevolle teksten. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje naar de boeken van spirituele leiders of experts op het gebied van mindfulness.

Wil je liever een kant-en-klare manier om aan de slag te gaan? Dan is de cursus Mindfulness misschien een goede optie voor jou! In deze training ga je met verschillende oefeningen aan de slag, waaronder geleide oefeningen, waardoor je op een simpele en effectieve manier meer mindful wordt.

 

Alternatieven voor mindful leven

Misschien vindt je dit maar helemaal niks. Er zijn andere manieren om meer uit je lichaam of geest te halen. Waar mindfulness meer een gemoedstoestand is, zijn Yoga en Meditatie activiteiten, waarmee je tot rust komt. Deze cursussen vind je terug in de cursuscategorie Ontspanning.

 

Leef met meer aandacht dankzij mindfulness!

8 oktober 2019

0 Reacties op "Wat is Mindfulness en wat zijn voordelen voor jou?"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.