In de eerste blog hebben we kort de verschillende social mediakanalen besproken (heb je dat artikel gemist? Klik dan hier om het artikel te lezen). In de artikelen die volgden heb je al kunnen lezen over hoe je Facebook kunt inzetten voor de marketing van jouw online cursus. Dit artikel zal verder ingaan op het inzetten van Twitter als social mediakanaal voor de promotie van jouw online cursus.

 

Achtergrond van Twitter

Twitter is in 2006 opgericht als onderzoeksproject binnen een ander bedrijf. Het was oorspronkelijk begonnen als een dienst waar men geluidsfragmenten konden plaatsen over wat ze bezighield. Dit is, na de komst van iTunes, omgezet in het versturen en lezen van korte berichten tussen gebruikers.

Met ongeveer 313 miljoen actieve gebruikers is het een groot platform, waar veel mensen bereikt kunnen worden. In Nederland zijn er ongeveer 2,6 miljoen gebruikers, waarvan 0,9 miljoen dagelijks.

Klik hier en krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen

Krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen. Klik hier.

Waar gebruik je Twitter voor?

Het gebruik van Twitter is over de jaren heen vergelijkbaar gebleven. Je kunt nog steeds met 140 tekens een kort bericht plaatsen. Daarbij kun je tegenwoordig ook foto’s en gif’s toevoegen. Het gebruik ervan is wel aan het dalen. In 2015 daalde het aantal twitteraars van 3,3 miljoen naar 2,8 miljoen. Vooral onder de jongeren is het gebruik minder aan het worden.

Twitter is vooral geschikt om de interactie met cursisten of toekomstige cursisten aan te gaan. Door korte berichten te sturen naar elkaar is het makkelijk om over bepaalde dingen te communiceren. Zet het daar dus ook vooral voor in! Gebruik het als een kanaal om te praten met de cursisten, om informatie te delen en om ze te overtuigen van jouw expertise.

 

Doelgroep van Twitter gebruikers

De doelgroep van Twitter is heel breed. Er zitten zowel professionals als consumenten op Twitter. Wel zie je dat vooral marketeers, sporters, politici en andere bekende Nederlanders op Twitter actief zijn. Daarbij is tegenwoordig een flinke stijging te zien in de oudere gebruikers (80+).

Daarom kan het vooral interessant zijn als je een iets meer zakelijke kant wilt aanspreken. Er zijn veel zzp’ers en professionals actief aan het twitteren zijn. Deze kun je dus makkelijk bereiken. Het is een makkelijke plek om je boodschap te verspreiden, maar het is absoluut niet geschikt als reclamefolder. Als je alleen maar de cursus probeert te verkopen via Twitter zal je merken dat dit niet heel goed werkt.

 

Hoe benader je jouw (potentiële) klanten?

Bij het gebruik van Twitter wordt je altijd beperkt door het aantal tekens die je kunt plaatsen. Je bent dus gebonden aan je eigen creativiteit om ook binnen die 140 tekens te blijven. Het is vooral belangrijk om aan te haken op gesprekken die actief zijn. Op die manier kun jij nieuwe gebruikers overtuigen van jouw expertise en kun je ze misschien overtuigen om eens te kijken naar jouw cursus.

Over het onderwerp dat je twittert kun je hashtags (#) plaatsen. Op die manier kan het gevonden worden, dus ook weer getoond worden bij anderen. Alle berichten met dezelfde hashtag komen samen in een map te staan, waardoor je makkelijker vindbaar wordt voor mensen die jou niet volgen.

Door de grote hoeveelheid tweets die geplaatst worden, kan een bericht dat je plaatst snel naar beneden gaan. Daardoor zal je veel en regelmatig moeten tweeten om zichtbaar te blijven. Het is dus een heel tijdsintensief medium.

Om cursisten te vinden kun je bijvoorbeeld inhaken op vragen over het onderwerp. Stel je voor: je geeft een cursus over Photoshop. Zoek maar eens op Twitter op de hashtag (#) Photoshop. Je zult gelijk een hoop tweets vinden met mensen die vragen hebben over Photoshop, maar ook bijvoorbeeld bedrijven die op zoek zijn naar Stagiaires die kunnen Photoshoppen. Als je het goed aanpakt kun je in gesprek gaan met die twitteraars, en ze overtuigen van de kracht die jouw cursus Photoshop heeft, ook voor stagiaires die het nog moeten leren!

 

Adverteren op Twitter

Ook op Twitter kun je op betaalde manieren je cursus promoten. Echter is het wel belangrijk om je te beseffen dat dit alleen nut heeft als je ook een echt actieve Twitter account hebt. Je pagina moet up-to-date zijn, en vol met relevante content staan.

Tegenwoordig kun je op Twitter meer dan alleen tekst plaatsen. Maak daar dan ook goed gebruik van! Zo kun je bijvoorbeeld goed een filmpje of afbeelding plaatsen. Dit valt gelijk een stuk meer op tussen alle korte tekstjes. Daarbij is het wel belangrijk om te zorgen dat de content er van aansluit bij jouw doelgroep.

Gebruik Hashtags (#). Twitter gaat volledig om de hashtags, waarmee trending onderwerpen worden besproken. Zorg dan dus ook dat je hier op aansluit! Door zelf gebruik te maken van een bepaalde hashtag op verschillende kanalen kun je meer awareness krijgen voor je cursus. Via Twitter ads kun je deze nog extra stimuleren en er meer zichtbaarheid voor krijgen.

 

Belangrijke Statistieken

Al je inspanningen op Twitter wil je kunnen meten. Zo wil je de effectiviteit en engagement van je volgers weten. Meestal worden de engagement cijfers berekent aan de hand van het aantal retweets, mentions en het aantal favorieten die je tweets opleveren. Je kunt deze cijfers vergelijken met eerdere cijfers, waardoor je weet of je inspanningen ook daadwerkelijk iets opleveren.

Daarbij moet je je goed beseffen dat Twitter echt een platform is voor engagement, en niet zozeer voor verkoop. Het aantal verkopen dat direct uit Twitter komt zal dus ook niet bijster veel zijn. De awareness van je cursus zal wel stijgen, net als de verbintenis die jouw klanten met je cursus hebben. [1]

 

Conclusie

Zelfs nu het gebruik van Twitter aan het dalen is blijft het nog steeds een belangrijk platform. Het heeft een grote groep gebruikers, waar ook veel mensen tussen zitten met veel invloed. Als je deze weet te bereiken kan dit van veel toegevoegde waarde zijn voor jouw online cursus. Het zal echter wel heel veel tijd en aandacht van je vragen om dit te doen. Als je zelf nog geen actief twitteraar bent is het misschien verstandig om eerst te kijken naar de andere social media kanalen. Heb je al een actief Twitter account? Je kunt dan proberen om jouw cursus daarlangs te promoten.

Bekijk de marketingcategorie en laat je verassen door de cursussen op Soofos.

19 februari 2019

0 Reacties op "Twitter inzetten voor de promotie van jouw Online Cursus"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.