Stoptober is begonnen en is voor veel mensen hét ideale moment om te stoppen met een hele slechte gewoonte. Voor elk mens is deze gewoonte een van de gevaarlijkste killers: “roken”. We doen vaak luchtiger over roken dan we zouden moeten. Het is echt een killer en dus zeker de moeite waard om mee te stoppen. Goed van je als je al gestopt bent of nooit gerookt heb, maar dan gebruik je Stoptober toch voor een andere slechte gewoonte?

 

Stoppen met roken

Natuurlijk staat het stoppen met roken centraal in dit bericht aan jullie. Deze maand is er namelijk voor gekozen. Het is voor vele mensen die verslaafd zijn aan sigaretten (of ‘groot fan’ zijn) vaak een lijdensweg om te stoppen met roken, laat staan voor één dag. Maar wat is dan de beste manier om te stoppen? Wij hebben drie tips voor je, die je zelf kan toepassen of anderen kan aanraden!

 

1. Zoek een buddy

Samen iets doen is vrijwel altijd makkelijker, zeker in tijden van ongekend hoge nood, zoals wanneer je niet mag roken. Het helpt als je beiden stopt met roken, maar zelfs als je buddy niet stopt met roken of al niet rookte, is het fijn om iemand te hebben waar je tegen kan klagen. Je buddy kan je ondersteunen op momenten van zwakte.

 

2. Vervang de sigaret

En dan bedoel ik niet met een sigaar. Er zijn genoeg alternatieven voor het gevoel van een sigaret. Bepaalde groenten zijn een gezonde vervanger en vullen je tegelijk. Zo kan je bijvoorbeeld baby-worteltjes of andere snoepgroenten eten. Niet alleen heb je dan het gevoel dat je iets in je handen hebt, het leidt je ook af. Soms zijn de simpele dingen die je vast kan houden, zoals een pen of een potlood, al genoeg om de drang naar een sigaret te onderdrukken.

 

3. Volg een cursus

Je gaat het niet geloven, maar zelfs voor het stoppen met roken heeft een instructeur een cursus gemaakt. In de cursus stoppen met roken krijg je uitgebreide handvatten om jouw verslaving even flink onder handen te nemen. Wanneer niks meer helpt, kan je dus gewoon nog terugvallen op deze vertrouwde manier van leren.

 

Stoptober voor andere gewoontes

Als niet roker is het makkelijk om te zeggen dat een roker wel even moet gaan stoppen en dat je er met wilskracht alleen wel komt. Menig roker zal zeggen dat het lastiger is dan dat en dat een niet-roker zich er niet in kan inleven. Dat is tot een bepaald niveau wel waar, maar een niet-roker zal genoeg andere gewoontes hebben die ook schadelijk zijn, zoals een drang naar alcohol of ernstige vreetbuien (gesnapt!). Dus ten eerste, lekker hypocriet van een niet-roker om over andermans verslaving te beginnen. Ten tweede heeft iedereen zo z’n gewoontes die je liever kwijt dan rijk bent. Wat zijn de meest voorkomende?

 

Eten

Eten is in het algemeen niet slecht voor je, maar net zoals een sigaret vaak de oplossing tegen stress is, is eten dat ook voor veel mensen. Helaas hebben we niet allemaal volledig de controle over wat er gebeurt nadat je een zak chips soldaat maakt. Meer controle krijgen over je voedingspatroon is hiervoor zeker een oplossing.

 

Alcohol

Misschien wel de grootste verleiding die de mensen niet kan weerstaan. Het effect dat alcohol op ons heeft lijkt magisch in de avond en een absolute vloek in de ochtend. Zelf zouden we alcohol niet graag opgeven, maar af en toe een ‘nee’ verkopen en lekker de bob uithangen zouden we niet erg vinden, niet heel erg in ieder geval.

 

Sociale media

De telefoon zit net nog net vastgelijmd aan onze hand, maar het scheelt niet veel. De telefoon en, in het speciaal, de sociale media heeft een negatief effect op onze concentratie en de hoeveelheid tijd die we hebben per dag. Ook heeft het blauwe licht dat er vanaf straalt een slechte invloed op onze slaap. Niet dat je je telefoon voor altijd uit moet zetten, maar zet hem s’avonds, gewoon lekker uit. Zo belangrijk kunnen die kattenfilmpjes niet zijn.

 

Zet vandaag nog de eerste stappen richting een betere jij!

27 november 2018

0 Reacties op "Stoptober: Van welke slechte gewoonte moet jij af?"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.