Het aantrekken van nieuwe klanten, en het warm houden van bestaande klanten is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Social media en videomarketing zijn effectieve manieren om dit te doen. De kosten er van zijn relatief laag, en het bereik hoog. Je kan dan ook met een lage investering goede resultaten draaien op je marketing campagne. Natuurlijk klinkt het geweldig, het inzetten van social media en video marketing. Maar, hoe doe je dat nou in de praktijk voor jouw online cursus?

 

Er zijn verschillende mogelijkheden die je kunt gebruiken. Hierbij is het natuurlijk aan jezelf om te kijken welke strategie en welke kanalen het best bij jou passen. In verschillende blogs zullen we de verschillende social media kanalen bespreken en een aantal praktische tips geven.

 

Doelgroepen en social media

In dit eerste blog zullen we ingaan op welke verschillende social media kanalen er zijn, op welke manier je social media kunt inzetten en waar social media voor bedoeld is. In de volgende blogs zullen we dieper ingaan op de genoemde kanalen en zullen we praktische tips geven over hoe je ze kan inzetten voor de promotie van jouw online cursus. Niet elk kanaal is geschikt voor jouw doelgroep. Belangrijk is dus dat je goed kijkt naar wie jij wilt bereiken met jouw online cursus. Richt jij je bijvoorbeeld op de zakelijke markt? Geef dan extra aandacht aan LinkedIn, aangezien die vooral zakelijk gebruikt wordt. Ben je meer bezig met het bewerken van foto’s en afbeeldingen kan Instagram misschien wel een interessant kanaal voor je zijn.

 

Grafiek die het gebruik van Facebook in Nederland laten zien

 

Daarbij is belangrijk om te onthouden: niet zozeer de grote van het netwerk is belangrijk. Het gaat er vooral om dat het netwerk aansluit op de doelgroep die je wilt bereiken. Als jouw online cursus gericht is op jongeren onder de 18, dan is LinkedIn niet heel effectief. Ook al hebben ze meer gebruikers dan bijvoorbeeld Snapchat, op Snapchat zit de doelgroep die je wilt bereiken. Je kunt dan helemaal los gaan op LinkedIn, je zult er minimale resultaten behalen.

 

Facebook inzetten als marketing kanaal

Facebook kun je goed inzetten om een community te bouwen. De doelgroep is heel breed en divers. Het werd oorspronkelijk vooral gebruikt om vrienden en kennissen op de hoogte te houden via berichten en foto’s. Nu zie je veel meer andere dingen in je tijdlijn voorbijkomen, vooral van dingen die jij misschien interessant kan vinden. Denk hierbij aan artikelen en video’s. Het kan goed werken als extra verkoop kanaal, om evenementen te promoten en om een merkbeleving te creëren. Lees hier het volledige artikel over het promoten van jouw online cursus met Facebook.

 

Instagram inzetten als marketing kanaal

Bij instagram worden foto’s getoond van gebruikers. Hierbij worden op dit moment nog alle foto’s getoond van de mensen die jij volgt. Dit heeft dus veel voordelen en nadelen: Een gebruiker zal elke foto zien die je plaatst. Dit kunnen dus ook foto’s zijn die niet goed aansluiten bij de doelgroep. Gebruik instagram vooral als je veel met afbeeldingen en fotografie doet. De gebruikers zijn over het algemeen redelijk jong (tussen de 20 – 30 jaar). Je kunt foto’s taggen en op die manier makkelijk verspreiden onder een breed publiek. Je kan het goed inzetten voor de merkbeleving en ter inspiratie voor bepaalde onderwerpen.

 

Twitter inzetten als marketing kanaal

Op twitter kun je korte en snelle berichten plaatsen. Je ziet dan ook dat het veel gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de klantenservice van bedrijven, of voor het houden van publieke gesprekken. Je kunt snel en makkelijk aanhaken op onderwerpen die aansluiten bij jou doelgroep. Op die manier kun je dus bekendheid krijgen bij de mensen die je zoekt. Twitter is vooral populair in bepaalde branches, zoals sport, marketing, politiek en media.

 

Google + inzetten als marketing kanaal

Google + zie je niet vaak terugkomen, maar wordt wel veel gebruikt. De doelgroep bestaat vooral uit voorlopers en trendsetters. Het werkt verder vergelijkbaar met facebook, waar je gedachtes, blogs en andere activiteiten kan delen met de mensen die jou volgen. Het grote verschil is daarbij dat je de volgers via verschillende kringen apart kant benaderen. Je kunt daarmee dus gerichter jouw doelgroep aanspreken.

 

LinkedIn voor jouw marketing

Om de zakelijke gebruiker te bereiken is LinkedIn bij uitstek het platform om te gebruiken. Het wordt vooral gebruikt als het online visitekaartje en het CV van jezelf. Daarnaast is het een belangrijke manier waarop zakelijke contacten worden gemaakt en onderhouden. Als je doelgroep in het verlengde van de zakelijke gebruiker ligt is het dus een heel geschikt platform. Wel belangrijk om te onthouden is dat de gebruikers er van niet aan het wachten zijn op spam of op foto’s van je vakantie. Hou alles informatief en vooral relevant, door bijvoorbeeld informatieve blog berichten te schrijven.

 

Youtube voor jouw marketing

Eigenlijk komt iedereen wel in aanraking met Youtube, bewust of onbewust. Veel video’s worden gedeeld en geplaatst op andere websites. Je kunt er vooral video’s plaatsen, waarmee je dus ook gelijk meer kan laten zien dan alleen een tekst of afbeelding. Het is het grootste videonetwerk, met meer dan een miljard bezoekers per maand. Video’s die je plaatst kunnen leuk en informatief zijn. Zo geef je gelijk een goed beeld af aan de mensen die jou filmpjes vinden.

In de volgende blogs zal dieper worden ingegaan op de platformen zelf. Wil je meer weten over de strategie en extra tips over de cursussen? Kijk dan eens bij de onderstaande cursussen:

 

 

Bronnen:

Hoofdafbeelding: mkhmarketing via Visual hunt / CC BY

17 december 2018

0 Reacties op "Hoe promoot je een online cursus via social media?"

Geef een reactie op dit artikel

  © 2019 Soofos B.V.