In deze blog reeks wordt er verder ingegaan op de strategieën die je kunt toepassen op het inzetten van Social Media voor de marketing van jouw online cursus. De vorige blog ging over hoe we globaal de verschillende Social Media kanalen behandeld. In de komende blogs zullen we verder induiken op de specifieke kanalen. Deze blog zal gaan over Facebook, het kanaal met de meeste (!) gebruikers.

 

Achtergrond van Facebook

Facebook is in 2003 opgericht door Mark Zuckerberg, gericht op Harvard studenten. Sinds die tijd is het uitgegroeid tot misschien wel het grootste social media netwerk van de westerse wereld. Op dit moment heeft het 1,65 miljard leden. In Nederland zijn er ruim 9,6 miljoen Nederlanders die account hebben op Facebook.

Het gebruik van Facebook is over de afgelopen jaren wel veranderd. In het begin vooral bedoeld om gebeurtenissen te delen met je vrienden. Tegenwoordig zie je vooral dingen die je vrienden leuk vinden of waar ze op gereageerd hebben. Daarbij is het algoritme van Facebook zo aangepast dat je zoveel mogelijk relevante content te zien krijgt. Hier zit dus ook gelijk ook de grote valkuil: Facebook laat sommige updates en resultaten niet zien.

Voor een online cursus heb je verschillende mogelijkheden om deze te promoten via Facebook. Het platform is geschikt om zowel een fan-groep te creëren voor jouw cursus, als om nieuwe cursisten te vinden.

 

De doelgroep van Facebook

Facebook richt zich volledig op de particuliere markt. Dit kan voor een online cursus dus erg handig zijn. Je ziet dat vooral mensen tussen de 25-34 actief zijn op Facebook. De doelgroep is echter heel breed. Facebook kan dan eigenlijk ook niet ontbreken in je Social Media strategie, zeker als je de cursus niet alleen op de zakelijke markt richt. In de grafiek hieronder zie je hoe het gebruik van Facebook per leeftijdscategorie en per maand verschilt (in Nederland).

 

Grafiek hoeveel facebook wordt gebruik in nederland

 

Hoe benader je (potentiële) klanten?

De manier van het benaderen van jouw fans op Facebook is afhankelijk van jouw cursus en op wie de cursus gericht is. Als je bijvoorbeeld een cursus hebt gemaakt gericht op jonge ouders, is het goed om te zorgen dat je content daar op aansluit. De afbeeldingen, links en video’s die je deelt moeten aansluiten op hetgeen dat de jonge ouders willen zien.

Op Facebook wordt er veel gedeeld en komt er veel voorbij. Daarbij hoeft de content niet al te zakelijk te zijn. Het is een kanaal dat je gebruikt in je vrije tijd. Zorg er voor dat je content leuk is en aanzet tot het delen of liken van het bericht. Het heeft geen zin om te vragen om likes of shares, dan is blijkbaar het bericht niet deelbaar genoeg. Post regelmatig updates over de cursus, of over het onderwerp waar de cursus over gaat. Uiteindelijk heb je bij een online cursus al minimaal één relevant onderwerp gevonden waar je met je fans het over kunt hebben: het onderwerp van de cursus.

Om een groep op te bouwen van cursisten die interesse hebben in jouw cursussen kun je twee dingen goed inzetten. Begin met het maken van een Facebook pagina voor jouw cursus / bedrijf. Via deze manier kun je nieuwe cursisten aantrekken die wel interesse hebben in het onderwerp, maar nog niet de cursus hebben aangeschaft. Zodra je een aantal cursisten hebt kun je een eigen privé groep aanmaken voor deze cursisten. Hier kunnen de leden van de groep tips en tricks met elkaar te delen, en een echte community op te bouwen. Een goede actieve community rondom je cursus is altijd goed. Op deze manier kunnen cursisten van elkaar leren, dit stimuleert mond-op-mond reclame die er vervolgens weer voor kan zorgen dat je nieuwe cursisten aantrekt. Ook kun je, als je een andere cursus geeft of wilt gaan geven, deze via de Facebook groep als eerst aanbieden.

 

Adverteren op Facebook

De inkomsten van Facebook komen voor het grootste gedeelte uit advertentie. Het is dan ook een belangrijk onderdeel voor Facebook [1]. Het is heel toegankelijk om een advertentie te maken, wat het ook gelijk lastig maakt om er positieve resultaten uit te halen. Gebruik je de standaard opties van Facebook, dan is het lastig om winst te behalen op de campagnes.

Als je er wat verder in gaat duiken bestaan er wel veel mogelijkheden om gerichter te adverteren. Zo kun je heel selecte doelgroepen vinden op basis van demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht en locatie. Maar, je kunt ook verder gaan en adverteren op bepaalde interessegebieden. Dit kan voor online cursussen een hoge toegevoegde waarde hebben. Als jij bijvoorbeeld van jouw cursisten weet dat ze veel interesse hebben in paarden, kun je specifiek gaan adverteren op deze doelgroep.

Denk voor je online cursus dus goed na wie je doelgroep is, wat ze leuk vinden en waar zij zich mee bezig houden. Het gebruiken van de standaard advertentie mogelijkheden op Facebook is niet voldoende om goede campagnes neer te zetten. Je zult zien dat je betere resultaten behaalt als je meer inzoomt op de interesses van (potentiële) cursisten.

Daarnaast is het ook goed om je advertenties aan te passen op de doelgroep die je wilt bereiken. Een oudere doelgroep moet je op een andere manier aanspreken dan een jong publiek. Het kan dus goed werken om verschillende advertenties te maken gericht op de verschillende doelgroepen die jij wilt aanspreken met jouw cursus.

 

Meten is weten!

Het posten van berichten en het adverteren op Facebook doe je natuurlijk niet voor de lol. Je wilt er ook resultaten uit halen. Dit kun je op verschillende manieren meten, afhankelijk van je doelstellingen. Als je Facebook in om een community te bouwen, is het bereik en de betrokkenheid belangrijk. Dit geeft aan of de mensen het bericht hebben gezien, en of ze het leuk vinden en of ze hebben op het bericht.

Zet je Facebook in als extra verkoop kanaal, dan zijn een aantal andere statistieken belangrijker. Belangrijk zijn dan de clicks op de links, en de websiteconversies die behaald worden. Hierdoor kun je doormeten of je positieve resultaten behaald op je campagnes, en zelfs op bepaalde doelgroepen.

 

Tips en Tricks

Om jou verder te helpen hebben we vier tips die er voor zorgen dat jij jouw online cursus beter kunt promoten op Facebook.

 

Tip 1)  Investeer een klein bedrag

Organische berichten worden niet meer zomaar getoond aan de mensen die jouw pagina leuk vinden. Om een bericht dus te laten zien aan de mensen is het goed om een slinger te geven aan het bericht, door er een paar euro aan uit te geven op de eerste dag. Selecteer alleen de fans van jouw pagina, zodat het bericht begint te lopen en mensen er op reageren. Zodra zij dit doen wordt het automatisch meer getoond op de tijdlijn van hun vrienden.

 

Tip 2) Post regelmatig

Post regelmatig updates, links en afbeeldingen. Dit hoeft niet allemaal eigen content te zijn, het kunnen ook links zijn naar andere websites. Het belangrijkst is dat de content aansluit bij jouw doelgroep. Hierbij kun je ook gaan testen met de tijdstippen van posten. Er zijn bepaalde momenten waarop de nieuwe cursisten meer online zijn en dus sneller jouw bericht zullen zien.

 

Tip 3) Besloten groepen

Maak een besloten groep aan voor jouw cursisten. In deze groep kun je de cursisten aansporen tot het delen van kennis en ervaring met elkaar. Hierbij is het niet nodig dat je zelf op alles reageert, maak het zo dat het leuk is voor elkaar om er iets mee te doen.

 

Tip 4) Let op de formaten

Let op de formaten van jouw afbeeldingen en video’s die je plaatst. Afbeeldingen worden beter getoond als ze het juiste formaat hebben. Benieuwd welke afmetingen je moet hebben kijk dan even op Like Economics.

 

Succesverhalen

Natuurlijk is het makkelijk om voorbeelden te geven van bedrijven met enorme budgetten die goed presteren op Facebook. Kijk maar eens naar Heineken, KLM en de Bijenkorf. Leuker is het om te kijken naar iets kleinere pagina’s die heel goed presteren.

Kijk bijvoorbeeld eens op de pagina van Mazda Nederland. Met een enigszins beperkte fanbase (minder dan 20.000 op dit moment), behalen ze wel een hoge interactie op de updates die ze plaatsen. Ze plaatsen updates, vragen en filmpjes die goed aansluiten bij de doelgroep die ze hebben. Dusdanig goed zelfs dat fans veel reageren en zelfs hun eigen auto’s showen. Natuurlijk is dit nog steeds een bedrijf met een redelijk budget, maar je kunt er wel veel van leren. Door een juiste mix te maken van updates, interessante artikelen en vragen wordt er veel interactie gecreëerd met het publiek.

Een andere pagina waar je veel van kunt leren is de pagina IamExpatNetherlands. Ze hebben hier duidelijk een connectie gevonden met hun doelgroep. Ze plaatsen veel updates, met verschillende strekkingen en veel afwisseling in de soort posts die ze hebben. Ook hier reageren er veel mensen en worden de berichten goed gedeeld.

 

Conclusie

Zoals je kan zien heeft Facebook veel mogelijkheden om in te zetten voor de promotie van jouw online cursus. Hierbij is het vooral belangrijk dat je goed weet wie je wilt gaan benaderen, en op welke manier je jouw doelgroep moet aanspreken. Als je goede aansluiting hebt met je doelgroep, zoals je ziet bij IamExpat en Mazda Nederland, zul je goede resultaten halen op de berichten en advertenties die je plaatst. Heb je liever dat wij je online cursus promoten? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden!

 

Bronnen:

Hoofdafbeelding: crazyoctopus via Visual Hunt / CC BY-ND

Grafiek: Fidene

17 december 2018

0 Reacties op "Promoot jouw online cursus met Facebook"

Geef een reactie op dit artikel

  © 2019 Soofos B.V.