Leren op lastige momenten is niet altijd makkelijk, daardoor hebben veel studenten, cursisten en leerlingen last van een bepaalde soort stress. Studiestress wel te verstaan. Ken je deze vorm van stress niet? Dan ben je waarschijnlijk één van de gelukkigen. Wij vinden kennis en het leren van nieuwe vaardigheden erg belangrijk, daarom geven je vandaag wat tips om met studiestress om te gaan. Maar we beginnen eerst bij het probleem, want wat is studiestress eigenlijk?

 

Wat is studiestress?

Een verslag waar je veel te laat mee bent begonnen. Nog even de avond van tevoren leren voor een toets. Op dat soort momenten ervaar je even stress. Stress is in veel gevallen dat je lichaam of hersenen onder spanning komen te staan. In principe is stress dus een vorm van spanning. Van nature krijg je dan adrenaline van jouw lichaam, zodat je adequater kan reageren. Een natuurlijk instinct zou je kunnen zeggen. Echter is teveel van deze spanning/stress alles behalve goed voor je lichaam en geest.

Klik hier en krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen

Krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen. Klik hier.

Studiestress, faalangst en examenvrees

In 2014 heeft destijds minister Asscher een onderzoek laten uitvoeren die dieper op dit onderwerp ingaat. Uit dit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de scholieren wekelijks studiestress ervaart. Maar liefst 60% van de ondervraagden. 78% van die stress is gerelateerd aan de hoge prestatiedruk die zij ervaren. Gemiddeld ervaart zo’n 24% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs examenvrees of faalangst (BRON). Het is hartstikke normaal als je nerveus of zenuwachtig bent voor een belangrijke toets, maar er is dus een significante groep die serieus last heeft van terugkomende studiestress, faalangst en examenvrees.

 

Wat zijn symptomen van studiestress?

Denk jij dat je vaak last hebt van studiestress? Grote kans dat je deze vorm van stress weleens hebt gevoeld, waarschijnlijk ging dat gepaard met de volgende symptomen:

  • Buikpijn;
  • Hoofdpijn of duizeligheid;
  • Pijn op je borst;
  • Uitstelgedrag;
  • Vermoeidheid;
  • Onzekerheid;
  • Hoge hartslag.

 

Invloed op de algemene gezondheid

Als je stress ervaart, betekent dat niet meteen dat het heel slecht is voor je lichaam. Als jij een beetje zenuwachtig bent voor je sollicitatiegesprek van zo meteen, kan je dit als gezonde stress beschrijven. Een beetje gezonde spanning kan helpen om dat gesprek makkelijker te laten lopen, omdat je alert bent. Stress uit frustratie is al  slechter voor je lichaam. Je lichaam kan wat moeilijker terug komen in zijn reguliere stand. Stress wordt pas levensgevaarlijk als je bijvoorbeeld op lange termijn wordt gepest. Je houd hier ook lichamelijke klachten aan over. Haaruitval kan hier een voorbeeld van zijn.

 

Op welke manier kan je met stress omgaan?

Soms kan het best lastig zijn om met stress om te gaan. Probeer er met familie of vrienden over te praten. Zij kunnen misschien met een oplossing komen, waar jij nog niet aan had gedacht. Mocht je stress ervaren, dan kunnen bepaalde ademhalingsoefeningen je helpen om weer tot rust te komen. Als je een stressvolle dag hebt gehad kan je er ook voor kiezen om te gaan sporten.

 

Hoe kan je studiestress voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen! Zorg ervoor dat je altijd overzicht bewaard over alle dingen die je nog moet doen en waar je mee bezig bent, een to-do-list! Probeer ook de zwaarte van deze taken in te schatten en plan waar nodig extra tijd in. Als jij weet dat je niet goed bent in wiskunde, plan dan meer tijd in om voor die toetsen te leren. Des te vaker je zo werkt, des te makkelijker het proces zal gaan. Een goed begin is het halve werk. Het is oké om tussendoor even een pauze te nemen. Loop even een blokje om of eet een stukje fruit, om maar wat voorbeelden te noemen. Kijk wat jij prettig vind werken.

 

Hoe kan je studiestress onder controle krijgen of verminderen?

Als je een slecht resultaat of negatieve feedback terugkrijgt, ga dan opzoek naar wat het probleem is. Streef ernaar om deze problemen op te lossen, zodat je de volgende keer beter kan presteren. Geef jezelf een peptalk en een schouderklopje! Wees kritisch op je prestaties, maar wees weer niet té hard voor jezelf.

 

Heb jij vaak last van stress tijdens je studie? Misschien kan een ontspanningscursus je helpen.

Bekijk de persoonlijke ontwikkelingscategorie en laat je verrassen door de cursussen op Soofos.

2 april 2019

0 Reacties op "Makkelijker Omgaan met Studiestress"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.