Google, de grootste zoekmachine actief op de Nederlandse markt. In Nederland voorziet Google ongeveer 92% van de zoekopdrachten via Desktop van een resultaat. Op mobiel is dit zelfs 98% [bron: Pure-im].  Om organisch bovenaan de zoekresultaten te komen is erg lastig. SEO is echt een vak apart en een strategie voor de lange termijn. Voor korte resultaten is Search Engine Advertising, ofwel SEA dé manier om bovenaan te komen. Google Ads kan een effectieve manier zijn om ook daadwerkelijk bovenaan in de zoekresultaten te komen. Een online cursus Google Ads helpt jou met het begrijpen van de mogelijkheden en het opzetten van de advertenties.

 

Het belang van bovenaan in Google staan.

Om bovenaan Google te komen heb je eigenlijk twee manieren, betaald en onbetaald. Onbetaald, ofwel organisch zoekverkeer krijg je door bovenaan de zoekresultaten te staan. Belangrijk is je Click Through Rate (CTR) op de zoekopdrachten. Als er maandelijks 1000 keer gezocht wordt naar een bepaald onderwerp, betekent je CTR hoe vaak er doorgeklikt wordt naar de website. Uit onderzoek blijkt dat je op de eerste positie een CTR behaald van ongeveer 34,2%. Dit betekend dus dat er van de duizend zoekopdrachten ongeveer 340 mensen naar jouw pagina gaan. Als je op de tweede positie staat daalt dit al naar 170 mensen (CTR: 17,7%) en de derde positie behaal je nog maar een CTR van 11,1%. Hoe hoger je dus staat in Google, hoe meer mensen jouw pagina bereiken.

Grafiek waarin de verschillende CTR's van organische zoekopdrachten getoond wordt.

[bron: Advanced Web Ranking]

 

Het verschil tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA)

Om bovenaan in Google te komen heb je globaal twee strategieën. Je kunt proberen organisch op de eerste plek te komen van de zoekresultaten, of betaald. Als je organisch bovenaan wilt komen zul je veel SEO technieken moeten toepassen. Dit is vaak echter een lange termijn spel. Je zult op korte termijn niet in één keer bovenaan staan, zeker niet op zoektermen waar veel concurrentie is. Er komt veel bij kijken, denk aan linkbuilding, content en optimalisatie van je webpagina’s. Om snel resultaat te behalen en bovenaan in Google te komen, kun je ook adverteren bij Google, het zogenoemde SEA. Op deze manier kom je snel bovenaan te staan, en kun je direct verkeer naar je pagina’s krijgen. Een groot nadeel is dat je per klik betaald, je hebt dus wel een budget nodig. Daarnaast moet de pagina waar mensen op terechtkomen, aansluiten bij datgene wat ze zoeken. Anders verlaten ze gelijk weer de pagina, maar moet je wel betalen voor de klik.

Klik hier en krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen

Krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen. Klik hier.

Wat zijn de kosten van Google Ads?

Het gebruik van Google Ads is afhankelijk van de zoektermen waarop jij adverteert. Zo kan een klik je tien cent kosten, maar zijn er ook termen die bijna €40 kosten! De duurste zoekwoorden in Nederland zijn op verzekeringen, zoals autoverzekering online afsluiten waar €36,- per klik wordt betaald. De totale kosten kunnen dus enorm oplopen als je niet oplet. Het is ook mogelijk om een bepaald dagbudget in te stellen, zodat je niet over het maximum uitgaat wat jij wilt uitgeven. Toch kan het een duur grapje zijn als je niet alles goed doormeet. Zorg dus dat je goed weet waar je mee bezig bent, anders stop je er vooral geld in zonder dat je er resultaat uit haalt.

 

Wat leer je in een cursus Google Ads?

Ads is de tool van Google om te kunnen adverteren bij ze. Naast het SEA stuk kun je er ook zogenaamd Display advertising instellen. In de cursus Google Ads wordt je meegenomen door de mogelijkheden die het programma heeft. Naast een aantal praktische tips leert de cursus Google Ads je ook meer over het principe er achter en de gedachtegang. Wist je bijvoorbeeld al dat als jouw CTR op een advertentie goed is je minder per klik gaat betalen?

 

Conclusie

Terugkomend op de vraag of je een cursus Google Ads moet gaan volgen is het belangrijk om te beseffen waarvoor je het wilt gebruiken. Als je niet oplet kan het snel een dure aangelegenheid worden. Toch heeft het ook veel kracht, je kunt op een snelle manier toch bezoekers naar je site krijgen. Om de basis te begrijpen kan een cursus je erg goed helpen. Op Soofos staat een praktische cursus Google Ads voor €29. Doordat jij na het volgen van de cursus weet hoe je Google Ads goed kunt inzetten, verdien je de investering snel terug!

Bekijk de marketingcategorie en laat je verassen door de cursussen op Soofos.

28 februari 2019

0 Reacties op "Waarom moet jij een cursus Google Ads volgen?"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.