We kennen het allemaal, het gevoel op zondagavond dat het weekend niet lang geduurd heeft. Zelf balen wij altijd als een stekker als we de wekker weer moeten zetten voor de maandagochtend die op ons staat te wachten. Niet dat de maandag zo eng of slecht is hoor, maar we klagen gewoon graag, dat hoort erbij.

 

“Het weekend duurt niet lang genoeg.”

Alle dingen waar we doordeweeks niet aan toekomen (en dat is snel veel) bewaren we voor het weekend. Daardoor gaat deze hard aan ons voorbij. Klusjes en tijd voor vrienden en familie vullen de twee lekkerste dagen van de week. Daar komt nog eens bij dat we besluiten de slaap die we doordeweeks missen in te halen in het weekend (dat is namelijk goed voor het lichaam). Daar zit je dan op zondagavond, doodmoe, ongemotiveerd en eigenlijk een beetje verdrietig dat het weekend voorbij is.

 

Eigenlijk kan het weekend wel wat slimmer.

Op het werk lijken we als een sneltrein door alle taken heen te gaan. Waarom doen we dat thuis eigenlijk niet? Het idee van weekend is het bijkomen van de werkweek, maar we rekken de taken die we in ’t weekend hebben zo ver uit, dat ze vele malen langer duren dan gewenst, of nodig. Dus eigenlijk zorgt het gebrek aan efficiëntie ervoor dat je (bijna) niks aan je weekend hebt.

 

Zeven simpele tips om meer uit je weekend te halen.

Wij zijn uiteraard de slechtste niet (dat vertellen we onszelf vol vertrouwen), en daarom hebben we een lijstje met zeven tips, waardoor jij meer uit je weekend kan halen.

 

Tip 1: Maak een duidelijk overzicht van taken

Op het werk zal het niet anders zijn, je hebt aan het begin van de dag een lijst met dingen die gedaan moeten worden, je doet ze, en dan ben je klaar. Het is vrij simpel. Waarom doe je dat in het weekend niet? Maak aan het begin van de zaterdag een overzicht van de taken, klusjes en “moetjes”. Begin, en maak het af, zonder gezeur.

 

Tip 2: Je hebt geen twaalf uur slaap nodig

We snappen je volledig, voor ons is de verleiding lang te blijven in het weekend ook enorm. Maar het werkt je tegen, op meerdere manieren. Het is gezond om in het weekend de slaap die je doordeweeks niet hebt in te halen, maar meer dan acht uur slapen per nacht is slecht voor je. Dus zet lekker je wekker en pak wat extra uren die je nuttig kan besteden.

 

Tip 3: Leer nee zeggen tegen mensen/dingen

Alleen omdat je weekend hebt betekent niet dat je overal maar tijd voor moet hebben. Leer dus nee zeggen tegen mensen waar je eigenlijk geen zin in hebt, of dingen die niet belangrijk zijn. Het is echt niet nodig iederéén te vriend te houden, echte vrienden snappen dat je tijd voor jezelf nodig hebt.

 

Tip 4: Neem de tijd om frisse lucht te pakken

Dit gaat uiteraard tegen het doen van “dingen” in, maar om gezond te blijven heb je gewoon frisse lucht en ademruimte nodig. Ga dus tussendoor even lopen met de hond, hardlopen of een stukje fietsen, je lichaam zal je dankbaar zijn en het geeft energie voor de rest van de dag.

 

Tip 5: Begin met de rottigste dingen op de lijst

Nadat je je eerste paar kopjes koffie op hebt, kan je het beste meteen aan de slag gaan. Maar start niet met de makkelijkste of de leukste dingen. Begin met de rottigste, met het vooruitzicht dat het beter wordt, vallen de andere klusjes dan in ieder geval mee.

 

Tip 6: Veeg die frons van je gezicht

De klusjes zijn niet per se leuk, maar je hebt zelf in de hand hoe leuk je het maakt. Je hebt bepaalde dingen zelf in de hand. Doe het bijvoorbeeld niet alleen, dat scheelt niet alleen in hoelang het duurt maar ook hoe gezellig het is. Zet een afspeellijst op met vrolijke nummers en wees in het algemeen gewoon wat minder negatief.

 

Je kan gewoon leren gelukkiger te zijn, daar hebben we bijvoorbeeld een cursus voor. De cursus van Patty, A Happy Way of Life, maakt dat stukken haalbaarder.

 

Tip 7: Begin met het einde in zicht

Je doel moet zijn om ’s avonds (misschien zelfs ’s middags al) lekker tijd voor jezelf en leukere dingen te hebben. Hou deze gedachte ook vast op het moment dat je de minder toffe dingen op de lijst moet doen. En beloon jezelf tussendoor gewoon, dat motiveert.

 

 

Hartstikke leuk, maar hoe ga je dat doen?

Simpelweg kan je het beste op de zaterdagochtend een overzichtje maken van de dingen die je moet doen. Geef alle taken op de lijst een score op basis van prioriteit (1 tot 5, met 1 als hoogste prioriteit) en op basis van rottigheid (1 tot 5, met 1 als rottigst). Begin de dag dan met de taak die het laagste scoort op prioriteit én het rottigst is, dan heb je die in ieder geval gedaan. Aan het einde van lijst komen taken te staan met een lage prioriteit. Misschien kom je er wel achter dat je sommige dingen helemaal niet hoeft te doen.

 

Dus begin klein, en leer meer uit je weekend te halen.
27 november 2018

0 Reacties op "Leer meer uit je weekend te halen: zeven simpele tips"

Geef een reactie op dit artikel

  © 2019 Soofos B.V.