1.5 – Breng je site naar de top: de 3 pijlers van SEO

 

Google gebruikt zo’n 200 ranking-factoren in zijn algoritme. Die kunnen we terugbrengen naar 3 hoofdelementen: de 3 pijlers van SEO:

  • ​Content
  • Techniek
  • Links

Content

Met de content bedoelen we de inhoud van een webpagina: alles wat je als bezoeker op een website ziet.

De belangrijkste vorm van content is natuurlijk de tekst, maar verder kun je denken aan links, afbeeldingen en video’s. Content is voor Google het belangrijkste basiselement waar ze naar kijken.

Content is King

De uitspraak van Bill Gates in 1996 “Content Is King”, geldt vandaag de dag nog steeds. Als je wilt verkopen aan je klanten, zul je informatie over je producten en diensten moeten aanbieden in de vorm van content. En als Google moet beoordelen welke webpagina’s relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht, kijken ze uiteraard eerst naar de content van die pagina.

Als we hoog in Google willen komen, moeten we dus weten op WELKE zoekwoorden mensen zoeken en vervolgens DIE zoekwoorden in onze content verwerken.

Techniek

De techniek van een website speelt ook een belangrijke rol in SEO. De zoekrobot van Google moet goed overweg kunnen met je website. Het is dus van belang dat je site SEO-technisch goed in elkaar zit.

Je kunt hierbij denken aan elementen als:

  • Een goede, overzichtelijke websitestructuur
  • Een website die snel laadt
  • Een mobielvriendelijke website
  • Een goede interne linkstructuur

Links

Bij het rangschikken van zoekresultaten is de populariteit van een website van groot belang. Die populariteit kunnen we meten door het aantal links naar een website.

Voor Google speelt dit een belangrijke rol: websites die populair zijn en veel autoriteit hebben, komen hoger in de zoekresultaten te staan dan minder populaire websites.

HET BELANG VAN LINKS

Populariteit kun je afmeten aan hoeveel mensen ergens over praten. Op internet gebeurt dat door middel van links.

Voorbeeld

Als website A een link plaatst naar website B, dan praten ze dus over website B. Ze zeggen tegen hun sitebezoekers: “kijk eens op website B als je meer wilt weten over dit en dit onderwerp”. Als in totaal 100 websites allemaal linken naar website B, dan is dat in de ogen van Google een sterk signaal dat website B populair is. Er wordt op het internet veel gepraat over website B en dus kunnen we zeggen dat die website duidelijk populair is en een zekere autoriteit heeft.

Stel dat er een concurrent is, website C, die over exact hetzelfde onderwerp gaat als website B. Maar er is geen enkele andere website die naar website C linkt. Over website C wordt niet gepraat en die website is dus niet populair.Als Google de zoekresultaten gaat rangschikken, geven ze de voorkeur aan de populaire website B. Die wordt hoger geplaatst dan website C die helemaal niet populair is.


Voorbeeld: website B heeft veel inkomende links en is populair. Website C heeft geen inkomende links, is niet populair en zal dus lager worden geplaatst in de zoekresultaten.

On-site en Off-site-optimalisatie

De termen on-site en off-site-optimalisatie zijn veelgebruikte SEO-termen.

On-site-optimalisatie heeft te maken met je eigen website. Dit betreft dus SEO-pijlers 1 en 2: content en techniek.

Off-site optimalisatie daarentegen is optimalisatie die je doet buiten je eigen site. Oftewel pijler 3: het verkrijgen van links naar je site.

In de volgende lessen leer je meer over de eerste pijler van SEO: content. We beginnen dan bij de basis: het doen van zoekwoordenonderzoek. Op die manier kunnen we zien welke zoekwoorden we het beste kunnen gebruiken voor onze website.

BEKIJK ALLEVoeg notitie toe
JIJ
Voeg een reactie toe
 
© 2019 - Soofos B.V.