7.1 – Inleiding module 7

 

Tot nu toe hebben we gekeken naar algemene SEO.

In deze module focussen we op een specifieke tak van SEO, namelijk lokale SEO.

Het doel van lokale SEO is om zo goed mogelijk vindbaar te zijn in Google voor lokale zoekopdrachten. Dit betekent dat je goed vindbaar bent voor mensen in de directe omgeving waar jij gevestigd bent.

Lokale SEO is tegenwoordig erg belangrijk: 46% van de zoekopdrachten in Google heeft een lokale component. En het voordeel is dat veel websites hier weinig mee doen: hier liggen dus kansen voor jou om meer bezoekers en klanten binnen te halen.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: heeft het zin voor mij om lokale SEO toe te passen? Wie heeft er nu voordeel van Lokale SEO?

Uiteindelijk is het voor heel veel websites interessant. Ten eerste geldt dit natuurlijk voor:

  1. Ondernemingen die klanten ontvangen op hun bedrijfslocatie (kapper, tandarts, notaris, fietsenmaker).
  2. Ondernemingen die meestal geen klanten op hun bedrijfslocatie ontvangen, maar die in hun lokale omgeving producten/diensten leveren aan de klant (loodgieter, schoonmaakbedrijf, schilder).
  3. Ook voor landelijke ondernemingen met een lokale component. Denk bijvoorbeeld aan een webdesigner of een tekstschrijver. Ook al leveren ze diensten door heel Nederland, geven veel potentiële klanten toch de voorkeur aan een lokale onderneming.

Eigenlijk geldt dus dat voor de meeste ondernemingen en websites lokale SEO erg interessant is. Zelfs ondernemingen die landelijk actief zijn, kunnen baat hebben bij lokale SEO.

TIP

Weet je niet zeker of lokale SEO voor jou ook nuttig is? Een handige test om te kijken of je met lokale SEO aan de slag zou moeten gaan, is om even op je hoofdzoekwoorden te googelen. Krijg je voornamelijk lokale zoekresultaten te zien van bedrijven die bij jou in de buurt gevestigd zijn? Dan ziet Google het als een zoekopdracht met een lokale zoekintentie.

Alleen als je echt geen lokale component in je business hebt – zoals bijvoorbeeld een webshop die volledig online is en geen fysieke winkels heeft zoals Bol.com – dan is lokale SEO niet van belang.

Het einddoel van deze module is dat je website lokaal goed vindbaar is.

Je leert in deze module:

  • Hoe lokale SEO werkt
  • De 4 stappen om je lokale vindbaarheid te verbeteren

In de volgende lessen gaan we daarmee aan de slag!

BEKIJK ALLEVoeg notitie toe
JIJ
Voeg een reactie toe
 
© 2019 - Soofos B.V.