29 Hoe kom je aan een uitgever?

Veel auteurs hebben een romantisch idee van een uitgeverij, vooral wanneer ze er nog nooit mee te maken hebben gehad. Het idee is, dat ze hun manuscript daar deponeren en dan, op enig moment, verschijnt er opeens een prachtig boek dat uitstekend verkoopt.

Winst maken

Misschien was het ooit zo. Een auteur die op het paard gezeten een stapel papier aan de deur afgaf, met enkele passende woorden. Daarna kwam alles vanzelf goed. Those were the days, als ze er al waren.
Wat een uitgever wil, is: boeken uitgeven en daarmee geld verdienen. Het is dus geen filantropische instelling die alleen mooie boeken wil produceren. Het is een bedrijf. Een bedrijf wil winst maken. Hoe doe je dat: lage kosten, hoge winsten. In dat verdienmodel komt de auteur er bekaaid af.
Ik spreek hier over de traditionele uitgeverij, die primair papieren boeken op de markt brengt. Daar zitten nadelen aan en voordelen. Je krijgt hiermee te maken als je een contract met een uitgeverij gaat sluiten. Dan ben je dus al ‘binnen’. De meeste uitgeverijen ontvangen dermate veel manuscripten, dat ze op hun website een protocol hebben gezet: zo moet je een manuscript insturen, hier moet het aan voldoen, hoor je niks, dan is het jammer-dan.
Dat is dus vrij moeilijk. Het beste is dan ook via-via een eerste contact te leggen met een redacteur die bij die uitgeverij werkt. Goede kans dat je door LinkedIn verder komt. Wees hier voorzichtig en vriendelijk in: je komt wat brengen (je boek) maar er komen véél mensen iets brengen (hun boek).
En dan: weet je zeker dat je je boek bij een traditionele uitgeverij wilt onderbrengen?

De belangrijkste nadelen zijn:

  •  per boek verdien je weinig. Bij een gemiddeld contract krijg je maximaal 1 euro per boek uitgekeerd. Daarover moet je nog inkomstenbelasting betalen. Een boekoplage is ongeveer 1.000 exemplaren, maar kan ook meer of minder zijn, al naar gelang er verkoop wordt verwacht.
  •  een uitgever heeft ook zeggenschap over het uiterlijk van je boek, de redacteur van de uitgeverij zal iets vinden van de inhoud. Stel dat er stukken uit moeten of de hoofdstuktitels moeten anders, hoe vind je dat dan?

Maar er zijn ook belangrijke voordelen:

  •  je hoeft de marketing en distributie niet zelf te doen, de uitgever is hier verantwoordelijk voor
  •  het geeft een superfijn gevoel van binnen want je weet: auteurs die bij een traditionele uitgeverij zitten, worden serieuzer genomen. Daardoor heb je meer kansen om lezingen te gaan geven, wat ook een inkomstenpost is.

Internetuitgeverij

Wanneer je dit een te zwaar traject vindt, kijk dan eens naar internetuitgeverijen. Google op: internetuitgeverij, online publishing.
Dat is een uitgeefbranche die sterk groeit en een scala aan mogelijkheden biedt. De een belooft je nog meer dan de andere. Kijk dus goed hoe een internetuitgeverij werkt en wat ze bieden en vragen. Wanneer een dergelijke uitgeverij je een paar duizend euro als ‘auteursbijdrage’ wil factureren, kun je net zo goed – en misschien nog beter ook – je boek zelf laten drukken. Let ook op de verkoop: wie gaat dat doen, waar is het boek straks te koop, hoe is de marketing ervoor en wat is het verdienmodel? Dat laatste betekent: wat verdient de uitgeverij per verkocht exemplaar en wat verdien jij?
Er zijn uitgeverijen die op hun website een rekenmodule hebben staan: zoveel pagina’s, deze uitvoering, die kosten. Maak er gebruik van, het helpt je om gevoel voor prijzen te laten ontwikkelen. Telefoneren met de klantenservice kan ook inzichtgevend zijn. Wat doen ze eigenlijk voor welke prijs, en wat vind je daarvan? Kijk of ze een stappenplan hebben. En bedenk dan, of JIJ dat stappenplan ook kunt uitvoeren.

Gevoel

Een internetuitgeverij heeft minder status dan een traditionele uitgeverij, maar is aan de andere kant veel toegankelijker. En dan is je boek toch maar mooi bij een uitgeverij verschenen. Die gevoelskant mag best belangrijk zijn.

Stappenplan

Wannneer je eigenlijk alletwee wilt, maak dan voor jezelf een soort stappenplan. Eerst de internetuitgeverij om vertrouwd te raken met het uitgeefproces. Dan naar een traditionele uitgeverij, maar wel met een ander boek. Geen enkele uitgeverij wil een boek uitgeven dat elders al verschenen is, als dat contractueel al zou mogen. Heb je met je eerste boek een omvangrijke lezerskring als achterban gekregen, dan ben je weer aantrekkelijker voor een traditionele uitgeverij. Jij zegt: “Ik heb 2500 mensen op mijn Facebookpagina die vragen naar mijn tweede boek.” Ja, dan ben je van harte welkom.
En dan zeg ik: laat het zelf drukken, dan verdien je meer.

Leerpunten

  • Een traditionele uitgeverij betaalt minder, maar biedt meer zekerheid
  • Een internetuitgeverij geeft je meer vrijheid en minder zichtbaarheid
  • Onderzoek de voordelen en nadelen en maak je keuze: het is jouw boek

Bijlages1

BEKIJK ALLEVoeg notitie toe
JIJ
Voeg een reactie toe
 
Gemaakt met in NL © 2021 - Soofos B.V.