0.1 – Voor je begint

Voor je begint….

Is het belangrijk te overwegen wat je hoopt dat er gebeurt als resultaat van het deelnemen aan dit programma. Bijvoorbeeld, je zou kunnen hopen op enkele effectieve manieren om met stress of zorgen om te gaan, manieren om met ziekte of moeilijke levenssituaties om te gaan, betere concentratie, een vergrootte vaardigheid om aanwezig te zijn en volledig deel te nemen aan het leven, of om jezelf en anderen vollediger te accepteren, gewoon zoals je bent en hoe zij zijn. Wat hoop je dat er gebeurt als resultaat van het deelnemen aan dit programma?

Het werkblad onderaan de pagina zal je helpen deze vraag te beantwoorden en zal het fundament voor je oefening gedurende de komende acht weken leggen. Neem de tijd om dit te doen. Dit is vooral belangrijk omdat het moeilijk is een meditatie oefening in je eentje te beginnen en je zal de kans om erbij te blijven zeker vergroten als je duidelijk weet wat je doelen zijn en wanneer en waar je de oefeningen gaat doen.

 

Het handboek maken

Wij suggereren dat je een 2-ring klapper bijhoud met materiaal van de cursus voor naslag en evaluatie. Tegen de tijd dat deze cursus voorbij is, als je de instructies voor elke week zowel als alle documenten die onder “Literatuur” staan voor die week, zal je je eigen Mindfulness handboek gemaakt hebben. Als dit iets is wat je wil doen, bekijk dan de les “0.4 – mindfulness werkboek maken” voor suggesties over inhoud en organisatie, zowel als documenten voor het omslag van de klapper en een inhoudsopgave. Via deze link kun je het gehele mindfulness werkboek downloaden en uitprinten. Zie verder de les “Mindfulness Werkboek Maken”.

 

Video’s en Lectuur

Voor elke week, onder Video’s, vind je filmpjes gemaakt door meester leraren over mindfulness, welke zullen motiveren en informeren over de onderwerpen van de week. Onder Lectuur zijn artikelen te vinden, geformatteerd voor makkelijk lezen en klaar om geprint te worden voor je handboek. Als je wil kan je ook een “Mindfullness notitieboek” bijhouden om je indrukken op een wat vrijere manier op te schrijven in plaats van alleen maar op werk- en oefenbladen.

De lengte van de video selectie varieert per week, maar het totaal zal meestal 45 minuten of minder zijn. Het is een goed idee om een bepaalde dag van de week en tijd te kiezen (bijvoorbeeld, Zondag om 20:00 uur) zodat je ze in een keer kan kijken. Dit kan in plaats van je 30-minuten oefeningen van die dag te doen, als je wilt. Kijk in ieder geval ook de teksten even door op die dag, maar plan om ze geheel te lezen voor het einde van de week.

 

Dagelijkse Oefening

Je zal dagelijks 30 minuten oefeningen uitvoeren, en elke week introduceert een nieuwe collectie oefeningen. Elke week print je het formele oefeningenvel van die week, wat de richtlijn vormt voor de oefeningen van die week.

Daarnaast zijn er de informele oefeningen, die je helpen om het leren en het oefenen in het alledaagse leven te integreren. Anders dan bij de formele oefeningen hoef je deze niet in te plannen, het heeft simpelweg als doel om een speciaal bewustzijn te wijden aan dingen die je dagelijks doet. Aan het einde van elke dag, neem je slechts vijf minuten om op je dag terug te kijken, waarbij je het Informele oefeningenvel van die week als richtlijn gebruikt. Hoewel dit minder belangrijk lijkt dan de ingeplande formele oefening van 30 minuten, is het juist door de informele oefeningen dat je de concrete en natuurlijke voordelen van het leren en de oefeningen gaat zien en realiseren.

 

Klaar om te beginnen?

Werk stuk voor stuk onderstaande onderwerpen en de toets af. Als je klaar bent, klik je op de knop “markeer als voltooid”. Klik vervolgens op “volgende les” om verder te gaan

BEKIJK ALLEVoeg notitie toe
JIJ
Voeg een reactie toe
 
© 2020 - Soofos B.V.