Communicatie is belangrijk, dat zal niemand ontkennen. In een wereld die steeds meer digitaal wordt, lijkt communicatie tussen mensen echter weg te vallen. Dat terwijl deze communicatie belangrijker is dan ooit. Er vallen namelijk veel aspecten van de gesproken taal weg, wanneer we kijken naar geschreven of digitale taal. Moeten we dan maar alles oplossen met emoticons? Wij denken van niet.

 

De kracht van effectief communiceren

Communicatieapplicaties schreeuwen het tegenwoordig van de daken, dat het niet meer nodig is om daadwerkelijk contact te hebben met iemand. Hartstikke leuk dat je alles afkan met een “Appje” naar een collega of een memo, maar dat kan toch niet de ideale situatie zijn? Dat is het in onze ogen namelijk niet, natuurlijk hoef je niet voor elk klein dingetje naar je collega toe te lopen. Maar de meeste dingen kan je in persoon beter uitleggen dan via de chat. Wanneer je effectief communiceert hoeft dit niet eens lang te duren. Ook heb je dan daadwerkelijk contact met die persoon, ook wel eens fijn toch?

 

Betere gesprekken voeren

Waarom meer aandacht voor de persoon?

Hoe leuk zou het zijn als de generaties die na ons komen niet meer in staat om face-to-face gesprekken te voeren? Waarschijnlijk niet heel leuk, maar dat is op een of andere manier wel waar de meeste technologische veranderingen op richten. Doordat steeds meer digitaal gaat, verliezen mensen makkelijker ‘normale’ sociale vaardigheden. Het voeren van ‘echte’ gesprekken komt je dus niet alleen op de werkvloer ten goede, ook helpt het je sociaal vaardig te blijven.

 

Hoe zorg je voor betere gesprekken?

Dit gaat je verbazen. Ben je er klaar voor? Het begin van een goed gesprek is beter luisteren. Inderdaad! Wie had dat gedacht? Dat je beter kan converseren door minder te zeggen. De meeste gesprekken op de werkvloer gaan over wát er gedaan moet worden en hoe dat gedaan moet worden. Uiteraard heeft iedereen daar een mening over en dat maakt het belangrijk af en toe even de stembanden rust te geven. Luister naar elkaar en geef alleen reactie waar nodig. Zo kom je makkelijker tot een betere uitkomst en heeft iedereen een fijnere ervaring.

 

Creatiever schrijven

Waarom meer aandacht voor de woorden?

We prijzen een goed gesprek natuurlijk de hemel in, maar zelfs als je het probeert te ontwijken, kan het je dag verstoren. Probeer je bijvoorbeeld alles via e-mail of chat af te handelen, zal matige communicatie ervoor zorgen dat mensen je alsnog nodig hebben. Het is dus belangrijk dat je op zulke dagen meer aandacht stopt in je woorden dan normaal. Anders kan je net zo goed alsnog tijd vrijmaken om met mensen te praten.

 

Hoe zorg je voor betere teksten?

Het meest lastige aan schriftelijke of digitale gesprekken is het gebrek aan intonatie. Dat wat je schrijft heeft namelijk geen enkele toon en dat kan consequenties hebben voor de manier waarop mensen het lezen. Daarom is het dus belangrijker extra aandacht te besteden aan de manier waarop je bericht gelezen en ‘gehoord’ wordt. Want zelfs als iemand iets leest, dan horen ze het in hun onderbewust zijn. Lees dus voor jezelf eerst door de tekst heen, voordat je hem verstuurd. Met meer focus op betere teksten geef je bezoeker van je website meer en betere informatie.

 

Cursus over communicatie volgen

Waar? Bij Soofos natuurlijk!

We zullen de laatste zijn die je afraden om te gaan leren. Over dit onderwerp hebben we toevallig zelf cursussen, maar er zijn nog veel meer andere cursussen of trainingen te volgen die even uitstekend zijn. Wij hebben bijvoorbeeld cursussen over het communiceren met infographics en informatie, maar ook over de rol van kleding op je omgeving of een cursus gespreksvaardigheden. Oftewel de keuze in cursussen over communicatie is reuze.

 

Ga erop uit, laat je telefoon even liggen en ga in gesprek!

Bekijk de persoonlijke ontwikkelingscategorie en laat je verrassen door de cursussen op Soofos.

21 mei 2019

0 Reacties op "Ga leren over communicatie! Waar let je op?"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.