Iedereen wilt een leuk leven leiden. Dat spreekt voor zich (denken wij dan), toch? Maar daarvoor zijn er wel wat dingen nodig. Zo heb je bijvoorbeeld een goede balans nodig tussen de dingen die bepalen hoe jouw leven eruit ziet. Hieronder vallen niet alleen familie, vrienden, vrije tijd en werk, maar ook jouw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Wanneer je hier geen aandacht aan besteedt, zal je dat voelen dankzij overwerktheid, vermoeidheid of andere dingen die je liever niet voelt.

 

Tijd vrijmaken voor jezelf

We hebben allemaal wel van die perioden dat het lijkt alsof je geen momentje voor jezelf kan vinden. Dan lijken dingen de drukte op het werk of de gebeurtenissen in de vriendengroep even het belangrijkste te zijn. Dat maken we er vaak zelf van. Vrijwel niemand zou het je namelijk kwalijk nemen wanneer je een kleine pauze neemt voor jezelf. Hoeveel zou het je namelijk kosten, als je nú even 10 minuten je scherm, telefoon en alle andere afleidingen uitzet? Dat kost je 10 minuten, niets meer, niets minder. Maar het levert je wel een momentje rust op. Tijd vrijmaken voor jezelf is dus makkelijker dan gedacht.

Dit betekent meteen dat je instaat bent tijd vrij te maken om aandacht aan jezelf te besteden. Zo kan je je bijvoorbeeld even richten op je lichamelijke of mentale gezondheid. Waarom niet?

 

Lichamelijke gezondheid

Het mes van gezondheid snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant heb je de geestelijke en mentale gezondheid, aan de andere kant heb je de lichamelijke gezondheid. Jouw lichaam neemt je elke dag overal mee naartoe en is naast je belangrijkste vervoersmiddel, ook nog eens belangrijk in alle bezigheden. Het is dus belangrijk dat je goed voor je lichaam zorgt. Waar begin je dan? Er zijn verschillende opties. Zo heb je bijvoorbeeld voeding en beweging die een belangrijke rol spelen in je fysieke gesteldheid.

 

Het effect van beter eten

Je zal het waarschijnlijk niet geloven, maar slecht eten doet niet veel goeds voor je lichaam. Je kan jezelf en je lichaam al een flinke boost geven door beter (of minder slecht) te eten. Door juist die dingen te eten die ervoor zorgen dat het lichaam zijn normale processen kan uitvoeren, help je lichaam sterker te worden. Dit brengt trouwens niet alleen een fysiek voordeel met zich mee. Wanneer je goed voor jezelf zorgt (en dus goed eet), zit je lekkerder in je vel en voel je je meer zelfverzekerd. Je voedingspatroon aanpassen is al een goed begin en kan je met kleine stapjes doen!

 

Beginnen met bewegen

Beweging kost energie, maar levert je ook veel energie op. Vraag het aan de mensen die ‘succesvol’ in het leven blijken te staan, stuk voor stuk is beweging of sport een belangrijk onderdeel van de dag. Zo beginnen ze in de ochtend voor de dag begint met een work-out. Waarom dan? Omdat het energie geeft voor de rest van de dag! Op lange termijn wordt je er ook nog eens fitter van. Het heeft dus zowel op korte als lange termijn veel zin regelmatig te bewegen. Wordt een work-out je iets teveel? Kijk dan eens naar de voordelen van yoga, dat is een rustiger tempo, maar dé ideale manier om je dag rustig (én energiek) te beginnen.

 

Geestelijke gezondheid

Het lichaam is belangrijk, maar zeker niet meer of minder belangrijk dan die grijze massa in je hoofd. Deze bepaalt namelijk hoe je je voelt, wat je doet en waarom je iets doet. De geestelijke gezondheid is dus ook belangrijk, maar hoe zorg je ervoor dat je er het meeste uithaalt? Genoeg momenten rust en zo weinig momenten voor een scherm is een goede eerste stap, maar dit is in het digitale tijdperk niet altijd mogelijk. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld meditatie en mindfulness.

 

Meditatie en mindfulness

Dit zijn twee begrippen die je op het gebied van geestelijke gezondheid wel een keer gehoord hebt. Dat komt doordat de beoefenaars er lovend over zijn. Door regelmatig te mediteren leer je je hersenen bijvoorbeeld om rust te vinden, zelfs wanneer de drukte en de gedachten lijken te winnen. Het principe dat je door dat meditatie altijd rust kan vinden en even terug te komen in het nu, helpt veel mensen rust te vinden.

 

Voordelen van een goede gezondheid

Je voelt je door een goede mentale en fysieke gezondheid niet alleen fitter en mentaal sterker, maar je krijgt er ook energie van. Mensen die lichamelijk gezonder worden minder snel ziek en mensen die goed eten genieten van een verhoogde concentratie en hebben minder last van eetbuien. Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om alles in één keer te doen, maar een klein begin maken, is in ieder geval een goede start!

 

Help jezelf een handje en maak een stap richting betere gezondheid!

Leer ontspannen met meditatie in deze online cursus over mediteren en mindfulness

Online Cursus Meditatie

Leer alles over Stoelyoga in deze online cursus

Online Cursus Stoelyoga

Bekijk de gezondheidscategorie en laat je verassen door alle verschillende cursussen op Soofos.

8 januari 2019

0 Reacties op "De voordelen van een cursus over gezondheid"

Geef een reactie op dit artikel

  © 2019 Soofos B.V.