Wij zijn eigenlijk weer terug bij af. Als mensen begonnen we namelijk niet met tekst. We begonnen met hiërogliefen. Het is toch eigenlijk wel vreemd dat we daar nu weer terug zijn.

Toch is het mooi, want je kan met beelden zoveel zeggen. De rol van visuele communicatie is nu zelfs belangrijker dan ooit! Wij weten er toevallig meer over!

 

Visuele communicatie, wat is dat?

De tijd van tekstadvertenties in de krant is voor de meeste bedrijven wel voorbij. Zelfs de kranten houden op met bestaan, dus waarom zou je je er nog op focussen.

Nee, dat heeft dus geen zin. Maar wat heeft er dan wel zin? Nou, dat is dus wel interessant.

Afbeeldingen en video. Meer hebben mensen niet nodig, meer willen mensen niet. Kinderen denken tegenwoordig in memes en YouTube video’s. Alles is digitaal en de spanningsboog is niet-bestaand.

Visuele communicatie is de oplossing voor bedrijven en organisaties om toch het gesprek aan te kunnen gaan.

 

Hoe ga je hier als bedrijf mee om?

Binnen de communicatie zijn er natuurlijk enkele wetten die bepalen hoe succesvol je gaat zijn.

Je hebt de doelgroep, de middelen en je tone-of-voice. Hier kan je prima communicatiemiddelen mee creëren. Dit betekent dat je moet weten wie je doelgroep is, wat voor media ze willen zien en hoe ze aangesproken willen worden.

Als voorbeeld kan je jeugd aanspreken met een video op sociale media, waarin je relaxed overkomt. Hoe dat er precies uitziet, dat kan natuurlijk verschillen per bedrijf of product.

 

Waar zie je je visuele communicatiemiddelen terug?

Vooral sociale media zijn eigenlijk belangrijk in dit verhaal. Kijk bijvoorbeeld eens naar de populairste netwerken. Deze zijn vooral gericht op video’s en afbeeldingen.

Snapchat, Pinterest en Instagram blijven populair, omdat mensen niet het gevoel hebben benaderd te worden door bedrijven.

Hier liggen dus ook je kansen, want voor zowel Pinterest en Instagram heb je niet veel nodig om ver te komen met je middelen. Op Pinterest kan je gewoon je interessante content in een mooi jasje steken, waardoor mensen gaan klikken.

Voor Instagram is het ook makkelijk: zorg gewoon voor foto’s die mensen aanspreken. Vooral bedrijven gericht op fashion en lifestyle zullen veel aan Instagram hebben, omdat mensen er komen voor inspiratie.

 

Hoe kan je middelen maken voor visuele communicatie?

Er zijn verschillende manieren en programma’s die je kan gebruiken om visuele middelen te maken. Zo zijn er veel betaalde én gratis tools te vinden om designs te maken voor je communicatie.

We zullen onze favorieten daarom even met je delen!

 

Gratis ~ Adobe Spark

Gratis is niet altijd beter, maar Adobe zorgt er in ieder geval wel voor dat je héél ver komt. Met Spark heb je misschien wel de simpelste, maar daardoor ook nuttigste tool te pakken.

Het schittert in zijn eenvoud, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogstaande resultaten. Je hoeft alleen maar een account aanmaken en dan kan je aan de slag.

Zeker het creëren van visueel aantrekkelijke afbeeldingen maakt Spark enorm nuttig.

 

Gratis ~ Canva

Een gratis tool gehad, nog een dan maar. Canva is een super nuttige tool die je heel divers kan inzetten.

Zo kan je er bijvoorbeeld infographics, social media posts en presentaties mee maken. Daar kan je online al héél ver mee komen. Maak eens een proefaccount aan, want we geloven het principe van “eerst zien, dan geloven”.

Er zijn veel mogelijkheden, misschien wel teveel. Maar wie wat mooie middelen voor visuele communicatie wil maken, kunnen we het aanraden!

 

Betaald ~ Adobe Photoshop

De grootste tool voor beeldbewerking is natuurlijk Photoshop. Het feit dat er een werkwoord voor bestaat, zegt eigenlijk al genoeg: Photoshoppen.

Het programma van Adobe is een genot voor mensen die werken binnen de communicatie, design en dus ook visuele communicatie. De grootste designbureaus ter wereld werken met het programma.

Het programma is helaas niet gratis, tenminste, na de proefperiode is het niet gratis. Máár, daar staat wel een enorm specialistische tool tegenover. Wil je alle aspecten van fotobewerking onder controle hebben, kies dan zeker voor Photoshop!

Meer leren over Photoshop? Lees over de Cursus Photoshop!

 

Gratis ~ GIMP

Oké, toch nog een gratis tool. Door velen genoemd als de gratis versie van Photoshop. Wat maakt GIMP dan eigenlijk zo speciaal?

Ten eerste is het dus gratis. Meestal denk je dan: “dan zullen de functionaliteiten wel beperkt zijn”. Nou dat valt dus eigenlijk wel mee.

Deze tool is geschikt voor iedereen die zich bezig wil houden met het bewerken van afbeeldingen.

Qua vergelijking met Photoshop kent het heel veel soortgelijke functies. Dus mocht je Photoshop fijn vinden, maar niet willen betalen, dan is GIMP zeker een goede vervanger!

0 Reacties op "Het belang van visuele communicatie in de marketing"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.