4x Hoe ex-cursisten waarde toevoegen aan je cursus en community

Vicky Frissen
  | 
7 oktober 2021

Is het voor jouw cursisten een gevalletje ‘ been there, done that, got the certificate?’. Of hou jij ze actief betrokken bij je community?

Als je nog geen community hebt, is dat iets waar je nu mee moet beginnen. En als je denkt dat dit allemaal onbegonnen werk is en je je vooral moet focussen op nieuwe cursisten, think again!

Je ex-cursisten kunnen namelijk behoorlijk waardevol zijn voor de promotie van je cursus, door actief met ze in gesprek te blijven. In deze blog geven je 4 tips om ze betrokken te houden.

Mond-tot-mondreclame

Wat als voor iedere cursist die je binnenhaalt met SEO, SEA, social media en andere marketingtrucs een extra cursist wordt binnengehaald? Nu is 1:1 een erg ambitieus nummer, maar met mond-tot-mondreclame kun je wel degelijk ‘’gratis’’ nieuwe cursisten binnenhalen.

Niemand is namelijk zo goed in marketing en sales als een tevreden cursist die het wil delen met vrienden, familie en collega’s. En het helpt nog meer als je ze incentives geeft om dat te doen. 

1. Start een affiliate programma

Goed, mond-tot-mondreclame of promotie hoeft natuurlijk niet helemaal gratis te zijn. Je stimuleert mensen nog meer om je cursus aan te raden aan anderen door een affiliate programma te starten. In dat soort constructies krijgen zij een klein percentage van je omzet voor elke nieuwe cursist die ze binnenhalen. 

Door dit regelmatig te promoten in je community en onder alumni, houd je mensen actief en hebben jullie er allebei wat aan!

2. Blijf zichtbaar met webinars (of Clubhouse)

Er zijn vast vaker nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied. Elke keer een nieuwe cursus maken is niet altijd te doen. Daarom kun je dit soort content ook in gratis of betaalde webinars gieten, of een podcast.

Mocht je het gratis doen, dan kun je er waarde uit halen door te testen met je ex-cursisten of dit cursuswaardige content is. Ook kun je snippets uit het webinar gebruiken in je content. Wederom een win-win!

3. Word sociaal op social media

Je wilt dat je cursisten jou volgen op Instagram en LinkedIn, maar volg je ze ook terug? Social media is een tweerichtingsstraat, en je bouwt een sterkere community én meer zichtbaarheid als je ook reageert op de posts van je cursisten.

Dat hoeft natuurlijk niet een reactie te zijn op een foto van hun kat in een kerstmuts, maar wel op relevante, professionele content, die te maken heeft met je cursusonderwerp. 

4. Vraag om feedback

We geven graag onze mening, en voelen ons gewaardeerd als er naar onze ideeën wordt gevraagd. Wil je waarde blijven halen uit je ex-cursisten? Ga dan het gesprek met ze aan over hoe je je cursus kunt verbeteren of over welke onderwerpen ze graag zien terugkomen in een volgende cursus!

Hou jij al een community bij? Zie hoe wij het doen in onze Facebookgroep voor instructeurs. 

Artikel uit de categorie:
Cursus verkopen

0 Reacties op "4x Hoe ex-cursisten waarde toevoegen aan je cursus en community"

    Geef een reactie op dit artikel

    Leer onbeperkt met Soofos Plus

    • Onbeperkte toegang tot honderden Nederlandse cursussen
    • Probeer 7 dagen volledig gratis
    • Maandabonnement vanaf €19 per maand
    Probeer gratis Meer informatie over Soofos Plus
    soofos plus cursussen op laptop
    Gemaakt met in NL © 2021 - Soofos B.V.