Do’s en don’ts voor het geven van online trainingen

Wie nog nooit voor een (online) klas heeft gestaan, weet misschien nog niet hoe het is om les te geven aan mensen die je niet kunt zien. Vaak kruip je nog net iets te veel in je eigen wereld en hoofd, waardoor je cursisten niet alles eruit kunnen halen wat erin zit. Daarom in deze blog: een aantal belangrijke do’s en don’ts voor online instructeurs.

❌Lesstof overbrengen

✔️Verhalen vertellen

Wanneer een cursist voor je cursus gaat zitten, zit niemand te wachten op een droge lezing. Zorg ervoor dat je informatie niet overbrengt zoals het in een boek zou staan, maar breng het tot leven. Je hebt video en geluid, dus maak daar optimaal gebruik van. Dat kan simpelweg al door niet statisch voor de camera te gaan staan. Durf een beetje persoonlijkheid in je video’s te laten zien! Hoe prettiger het is om naar je te kijken, hoe beter de studiestof zal blijven hangen. Vraag je je af hoe je storytelling kunt toepassen? Het kan zo simpel zijn als voorbeelden gebruiken uit de praktijk of metaforen te gebruiken. 

❌Negatief taalgebruik

✔️Positief taalgebruik

Deze kan er gevaarlijk snel insluipen: de manier waarop je praat en schrijft kan vaak negatiever zijn dan je bedoelt. Zeker wanneer je iets probeert te verkopen of iemand wil motiveren. 

Om een betere cursus te geven, moet je ook beter letten op wat je zegt en hoe je het zegt. Zorg ervoor dat je woorden altijd op de meest positieve manier gebruikt. Dus in plaats van een cursisten te vertellen “je hebt gefaald” verwoordt je het als “je bent nog niet geslaagd”. Dit soort positieve affirmaties motiveren jouw cursisten!

Gebruik daarnaast nooit alleen negatieve feedback, wanneer je iemand wil aanmoedigen. Dit heeft vaak een negatief effect op de motivatie van de cursist. Probeer in plaats daarvan cursisten aan te moedigen door ze inspirerend en motiverend toe te spreken. Wat kan er beter, en hoe?

Voorbeeld:

❌FOUT – Je hebt gefaald, omdat je niet je best doet.

✔️GOED – Jij hebt het vermogen om heel goed te worden, je moet er alleen net even wat meer tijd en energie in steken.

❌Op de oppervlakte blijven

✔️Specifiek zijn

We hebben het hier al eerder over gehad. In onze blog over een niche kiezen leggen we uit wat het voordeel is van specifiek zijn. Dit geldt ook in hoe je je cursusmateriaal overbrengt. Maak het concreet! Vaak denken we dat meer algemene informatie meer mensen aanspreekt, maar vaak is dat niet half zo waardevol als doelgerichte informatie.

❌Vertellen vanuit je eigen standpunt

✔️Je aanpassen aan je cursisten

Jij hebt natuurlijk de ervaring, kennis en passie, maar als puntje bij paaltje komt gaat je cursus simpelweg niet over jou. Zet jezelf eens op de stoel van je cursisten: wat had jij willen leren (en hoe) toen jij kennis maakte met jouw cursusonderwerp? Ga voor informatie die waardevol en relevant is voor je cursisten, niet alleen voor informatie die laat zien hoeveel jij wel niet van het onderwerp weet.

Wil je meer weten over het geven van cursussen? Check dan zeker ook eens onze interviews met doorgewinterde én nieuwe instructeurs!

Bron hoofdafbeelding: opensourceway via Foter.com / CC BY-SA

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.