3 Redenen om een community te bouwen rondom je cursus

Vicky Frissen
  | 
21 september 2020

Online community’s zijn krachtiger dan ooit. In een online community komen mensen met een en dezelfde interesse samen, delen ze meningen, ervaringen, stellen ze vragen en helpen ze elkaar.

Het gemakkelijkste (en gratis!) is een Facebookgroep, maar er zijn nog talloze andere manieren om mensen online bij elkaar te brengen. Zo zijn er ondernemers die via Instagram community’s beheren, of zelfs in WhatsApp groepen — of zelfs een echt forum! Waarom ze dat doen? We geven je 3 redenen

1: Een cursuscommunity is een extra waarde voor (potentiële) cursisten

Zeker in een online cursus kunnen cursisten het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Wie had ooit gedacht dat je het hebben van klasgenoten kon missen? Extra tips krijgen en geven, ervaringen en voortgang delen: het is voor sommige mensen een van de belangrijkste factoren in het leertraject. 

Een online community functioneert voor hen dan ook als een soort stok achter de deur en steuntje in de rug. En jij faciliteert het, waarmee je nog meer waarde toevoegt aan je cursus!

2: Je kunt makkelijk je cursisten vragen stellen en om feedback vragen (laagdrempelig)

We krijgen allemaal nieuwsbrieven van bedrijven of ondernemers binnen, maar die kunnen vaak onpersoonlijk voelen. In een online community kun je zelf, als persoon, een bericht plaatsen en om meningen en reacties vragen. Dat is een stuk laagdrempeliger dan een formulier invullen.

Ook zonder actief vragen te stellen, kun je al heel veel waardevolle feedback uit online community’s halen. Simpelweg door regelmatig te checken wat er geschreven wordt!

3: Je kunt al je cursisten gemakkelijk bereiken

Ga je een vervolgcursus geven? Heb je een relevant e-book geschreven? Een andere actie waarbij huidige cursisten korting kunnen krijgen als ze een nieuwe cursist aandragen? Dat zijn zomaar drie voorbeelden van hoe je een community ook op een commerciële manier kunt inzetten. 

Het voordeel hiervan is dat je weet dat ze al geïnteresseerd zijn in wat je biedt, en zij weten wie jij bent en hoe je aanbod in elkaar zit. Je verspilt dus geen advertentiebudget aan het je richten op grote groepen en hopen dat er toevallig een geïnteresseerde tussen zit. 

Start jouw online community

Ook onze Soofos instructeurs zijn verenigd in een online community. De instructeurs leren elkaar kennen en delen kennis met elkaar, waar ter wereld ze ook zijn. Soofos heeft op dit moment een gezellige Facebook Community met 100 instructeurs die onderling tips geven aan elkaar. Ook lid worden? Word instructeur!

Artikel uit de categorie:
Cursus verkopen

0 Reacties op "3 Redenen om een community te bouwen rondom je cursus"

    Geef een reactie op dit artikel

    Leer onbeperkt met Soofos Plus

    • Onbeperkte toegang tot honderden Nederlandse cursussen
    • Probeer 7 dagen volledig gratis
    • Maandabonnement vanaf €19 per maand
    Probeer gratis Meer informatie over Soofos Plus
    soofos plus cursussen op laptop
    Gemaakt met in NL © 2020 - Soofos B.V.